RECENZE: Stephenie Meyer, Stmívání

16.3.2009 0:05

StmíváníTOPlist„Měla jsem na sobě své oblíbené tričko – bez rukávů, z bílé madeiry; bylo to takové moje gesto na rozloučenou. Místo příručního zavazadla jsem si nesla jen dlouhou bundu s kapucí.“ (s. 5)

Dvě věty prvního odstavce knihy Stephenie Meyerové. Aneb jak málo dokáže odradit polovinu planety (tedy mužskou populaci) od čtení nedávno zfilmovaného bestselleru Stmívání. Přiznávám, nevím, co je bílá madeira, je pro mě těžko pochopitelné, jak se někdo může loučit pomocí oblečení (pokud jím zrovna nemává), a nevím, proč by oblečení mělo v příběhu vůbec defilovat, pokud nemá nějakou důležitou funkci – pro příběh nebo popis postavy (což zde není).

Stmívání asi není úplně špatná kniha. Když nic jiného, dokáže zaujmout. A to je hodně. Zejména s tak malým arzenálem. Pokud bychom to chtěli statisticky vyjádřit, máme zde všeho všudy jednu akční scénu (škoda, že není plně využitá, spíše naopak), jeden konflikt a... toť vše.

Příběh je chudokrevně klasický. Isabella Swanová, hlavní hrdinka, se přestěhuje do oblasti, ve které žijí upíři. Tito upíři jsou lidumilní, živí se krví medvědů, pum a podobně. Upíři vegetariáni. A protože jde o červenou knihovnu, Isabella, lidská dívka, a Edward Cullen, upír, seznamte se, se do sebe zamilují. Zde máme onen zajímavý psychologický konflikt – touha po krvi soupeří s láskou (u Edwarda), touha po lásce by mohla soupeřit se strachem ze smrti, ale to se u Isabelly příliš nekoná. Celá kniha je o sbližování dvou v zásadě křehkých bytostí, alespoň duševně (upíři u Meyerové jsou takřka nezničitelní), ke čtenářskému štěstí chybí jen krapítek akce, jiná zápletka než vnitřní boj hlavních hrdinů. I toho se dočkáme: do teritoria rodiny Cullenových přijede návštěva, upíři bez vegetariánských choutek. Jeden z nich najde zalíbení v Isabelle, tedy lépe řečeno v její krevní skupině. Nastává akční scéna, jediná v celém románu. Cizí upír loví Bellu, rodina Cullenových ji chrání. Tady se kniha doopravdy rozjíždí. Škoda. Z lovu, do kterého by se dalo přimyslet milión digresí, úskoků a detektivních zápletek, se stává fraška o nějakých šedesáti stranách.

Upír James říká v samotném závěru Belle: „Víš, tohle bylo všechno trochu moc snadné, příliš rychlé. Abych byl docela upřímný, jsem zklamaný. Očekával jsem mnohem větší výzvu.“ (s. 365) Jako by vyjadřoval můj názor na knihu – jednoduché, rychlé, nevyužité. Bylo by příjemné recenzi prodloužit, napsat víc, ale... není o čem.

Hodnocení: 40%.

Stmívání /Twilight/
Meyer, Stephenie