23.4.2024 | Svátek má Vojtěch

RECENZE: Stephen King, Pod kupolí

5.2.2011

TOPlist36. den po zaklapnutí

Naše životy byly natolik klidné, že jsme zaslepení vlastními problémy neviděli blížící se katastrofu. Konec městečka Chester's Mill takového jaké známe. Můžeme si za to sami. Ďábla jsme usadili na trůn a nechali ho tiše řídit chod města. Po zaklapnutí kupole ovšem vystrčil růžky úplně. Bez rukaviček se začal motat obyvatelům do životů a z přátel udělal pouhé spolupracovníky, které může každou chvíli vyměnit za jiné (V tom lepším případě). Samotná kupole nebyla zdrojem zla. Esence čiré temnoty a šílenství mysli se skrývala v samém jádru městečka od počátku. Ulicemi se šíří strach a panika. Většina sousedů zmizela za neobvyklých okolností. Prosím, pomozte nám! V Chester´s Mill se otevřelo peklo!

Další a další podobné dopisy bychom mohli nalézt ve fiktivním městečku z pera samotného mistra strachu. Než se pustím do obsáhlejšího rozboru rozsáhlého románu, rád bych uvedl na pravou míru situaci ohledně práv a originality příběhu. Román ihned po svém vydání způsobil nevídaný rozruch. Netrpěliví fanoušci stáli masivní fronty před obchody s knihami a s hladovým výrazem ve tváři vyčkávali na další dávku strachu. Na tom by nebylo nic špatného, kdyby se neozvalo několik zlých jazyků a neupozornilo na podobnost hned s několika díly. Může se zdát, že děj knihy kopíruje zápletku filmu Simpsonovi ve filmu. Není tomu tak. Stephen King vám to vysvětlí nejlépe: "První pokus napsat Pod Kupolí jsem podnikl v roce 1976, ale odtáhl jsem s ocasem staženým mezi nohama už po čtrnácti dnech práce, jejímž výsledkem bylo sedmdesát pět stran. Rukopis byl dávno ztracený, když jsem si jednoho dne v roce 2007 sedl, abych začal znovu, ale úvodní část – "Letadlo a svišť" – jsem si pamatoval tak dobře, že jsem ji dokázal zrekonstruovat skoro doslova." Tudíž je naprosto mylné kritizovat mistra za vykrádání žlutého filmu. Mnozí bystřejší si také povšimli jisté podobnosti s díly amerického autora Michaela Granta a jeho série "Gone". Sám King v televizním interview potvrdil jistou inspiraci jeho díly.

Dokončení recenze zde.

Ladislav Svatoš