RECENZE: Steph Swainstonová, Novodobý svět

14.4.2009 0:05

Steph Swainstonová Novodobý světTOPlistPět let po událostech knhy Čas jako dar - druhého svazku cyklu Hradební mýty - je tu opět Jante, okřídlený Posel, kronikář a někdy také protagonista nekončící a nevítězné války s Hmyzem. Technika má lidem pomoci zvítězit nad všudypřítomným a všechnožeroucím nepřítelem, jenže věci se poněkud vymkly z rukou a vemkly do kusadel. Obraz této války, plátno rozměru a obsahu Guerniky, prosvítá pod každým momentem příběhu. Tentokrát se ale autorka věnovala hodně Bleskovi, jednomu z Císařových nesmrtelných, a tahle linie vyprávění na sebe nakonec přebírá vedoucí úlohu. Blesk si se svojí dospívající dcerou nerozumí. Propast mezi jejich zkušenostmi se nepočítá na desetiletí, ale na staletí, a Blesk ji neumí překlenout láskou. A vlastně ani moc nemůže, neustále putuje po bojištích a dceru vídá jen občas. A v Kyan doutná vzpoura a snaha po něčem, co by se docela dobře dalo označit jako pomsta.

Nakonec válka s Hmyzem zaniká pod něčím mnohem důležitějším. Steph Swainstonová se totiž pustila do toho, co je hlavním předmětem literatury - do vnitřního světa člověka. Na pozadí zničující války s Hmyzem se objevuje téma motivace člověka jako jednotlivce a jeho působivost je ještě umocněna právě válkou s Hmyzem. Je to ohromující odskok, vždyť celý předchozí příběh se věnuje akci, a najednou tohle. Autorka tu ukázala, že přemýšlí nejenom o příběhu, o světě, v němž se odehrává, a o postavách, ale také o lidech. Čtivý příběh tu tak navíc získal další rozměr.

Hodnocení: 60%.

Steph Swainstonová: Novodobý svět (The Modern World)
překlad: Milan Žáček