RECENZE: Spider Robinson, Cestovatelé v čase platí hotově, Callahanovo tajemství

23.11.2009 0:05

Cestovatelé v čase platí hotově Spider RobinsonTOPlistSpider Robinson si už před hodně a hodně lety vymyslel... vlastně nevymyslel, aspoň tvrdí, že prostě jednou zabloudil do Callahanova baru a od té doby tam chodí pravidelně a pak se se čtenáři dělí o příhody, které se tam... vyprávěly nebo staly. To je vůbec velmi specifické pro angloamerickou literaturu, že v hospodách - či přesněji v pubech - se toho navypráví ažaž. Neboť již od čtrnáctého století patří Chaucerovy Canterburské povídky k úhelným kamenům anglicky psané literatury. Natolik úhelným, že jejich formu, totiž vyprávění o nejrůznějších příhodách zarámované do prostředí hospody, využívají angloameričtí autoři stále a dodnes (například tak učinil Dan Simmons v Hyperionu). Asi nejvíce na Chaucera navázal P. G. Wodehouse svými humornými povídkami, v nichž pan Mulliner častuje své hospodské přátele příběhy, které zažili jeho synovci.

Spider Robinson z těchto zdrojů čerpal, ale neomezil se pouze na vyprávění příběhů, mnohdy se v jeho povídkách - přesněji v Callahanově baru - víc děje, než mluví. Vytvořil tu svéráznou komunitu, v níž najdete figurky i figury, postavy z vašeho sousedství i odkudsi odjinud, a tihle ne-hrdinové vyprávějí nebo se stávají hrdiny těch nejpodivuhodnějších událostí, které by ani spisovatel nevymyslel (pokud ovšem zrovna tím spisovatelem není pavoukovitý trosečník). Motivy jsou podobně doširoka rozestřené, jako útvar sám - od humorných anekdot až po boj o záchranu lidstva, ale i ten probíhá s legrací a šarmem, vlastním všem callahanovským povídkám.

Callahanovo tajemství Spider RobinsonCallahanovo tajemství, třetí kniha z tohoto prostředí, je "obyčejnou" povídkovou sbírkou. Pestrou, zábavnou, překvapující, prostě výbornou, a uzavírající časovou osu Callahanova baru. Druhá sbírka je však něco víc. Spider Robinson se v ní rozpovídal, své texty doprovodil krátkými glosami, ale také třeba vysvětlil různé hádanky a rébusy, na kterých stála pointa, povyprávěl o tom, co se okolo celé té série dělo, a navíc přidal i trochu věcí ze svého ne-callahanovského života. Nejvýznamnějším takovým textem je tribut R. A. Heinleinovi, jeho přednáška na Bosconu 1980 (v recenzi na Kompletní historii Vesmíru jsem ji zmiňoval), v níž celkem úspěšně polemizoval s mnoha omylnými nálepkami, které byly RAH připlácnuty na čelo i na jiné části jeho literární bytosti. Tuhle přednášku nepřeskakujte, pokud znáte jak dílo RAH, tak různé názory, které o něm ve fandomu i v literatuře kolují.

Celá trojice callahanovských příběhů je soubor, který stojí za přečtení, nadprůměrně příjemné vlakové čtivo, které se svými nápady vyšvihlo o citelný kousek i nad ty lepší kusy z této oblasti.

Hodnocení: 70 %. (recenze Callahanova přesčasového baru)

Spider Robinson, Cestovatelé v čase platí hotově (Time Travellers Srictly Cash)