RECENZE: Simon R. Green, Démoni jsou věční

25.8.2009 0:05

Démoni jsou věční Simon R. GreenTOPlistSimon R. Green je autor, který je na našem knižním trhu vcelku dobře etablován díky svým knižním sériím Lord Morituri (nakl. Wales), Jestřáb a Rybářka a John Taylor (obě nakl. Polaris). V loňském roce se k nim, opět u Polarisu, přidala Tajná historie.

Greenovy knihy sice možná nemají ambice stát se uměleckými milníky fantastické literatury, rozhodně se však vyznačují výbornou čtivostí, humorem a velkým množstvím nápadů. A to bez ohledu, zda se jedná o fantasy ve světě Jestřába a Rybářky nebo o paralelní dimenzi Noční strany v „současných“ příbězích Johna Taylora.

V roce 2008 jsem, veden jmény autora a nakladatele, zakoupil první knihu ze série Tajná historie – Muž se zlatým torkézem (Polaris 2008, v originále The Man With The Golden Torc). Při jejím čtení jsem se sice vcelku dobře pobavil, ale neustále mi na mysl útočilo srovnávání s knihami o zmíněném Johnu Taylorovi. Obě řady se totiž vyznačují výraznou hlavní mužskou postavou, která svými schopnostmi a možnostmi – mentálními, nad(ne)přirozenými či technickými, víceméně hladce řeší všechny problémy a situace. Díky autorovu nadání mají ovšem hlavní hrdinové tak dostatečnou dávku humoru i sebereflexe, že naštěstí zůstávají čtenáři sympatičtí.

Příběhy Tajné historie jsou v převážné většině zasazeny do alternativní „současnosti“, kdy se klan Droodů, který se již dávno sám deklaroval do pozice tajného ochránce lidstva před zlem, začíná potýkat také se spiknutím a velkými problémy ve vlastních řadách. Ve zmíněné první knize série tak musí Eddie Drood aka Šaman Bond vcelku drasticky řešit rodinné problémy. To vše se odehrává v rámci zábavného, akcí a autorskými nápady nabitého, děje. Řekl bych zábavná literatura tak za 55 % ohodnocení – a určitě by se jednalo o „lepších“ pětapadesát procent s výrazným doporučením knihu si přečíst…

Vzhledem k relativně dobré zkušenosti s „Torkézem“ jsem neváhal ani chvíli a běžel zakoupit knihu následující – Démoni jsou věční… a dostalo se mi velice příjemného překvapení. Simon Green totiž na již známém pozadí pokračujícího rodinného konfliktu (pokud můžeme tajnou polovojenskou organizaci se stovkami často nepokrevních příbuzných ještě nazývat „rodina“) rozehrává příběh globální hrozby, příběh napínavý i zábavný, který čtenáře provede mnoha dimenzemi i epochami. Autor, jak je jeho dobrým zvykem, takřka marnotratně plní stránky svazku obrovským množstvím nápadů i zajímavými či odpuzujícími postavami. Text je ovšem natolik řemeslně zvládnutý, že bez problému udrží většinu komponentů děje pohromadě a s jistotou na závěr donutí vlastníka knihy těšit se na další pokračování.

Významnou součástí Greenových děl jsou nejen humorné či parodické prvky zaměřené na klišé fantastické/dobrodružné literatury, ale také mnohé popkulturní odkazy, které jsou, přes svůj převážně anglosaský původ, velmi často přístupné a uchopitelné pro českého čtenáře – je to tomu tak i díky výbornému překladu a kvalitní redakční práci nakladatele. Nejviditelnější reference jsou spjaty s Jamesem Bondem. Na příběhy agenta 007 upomíná nejen alias hlavního hrdiny, ale také jeho strýc James a také samotné názvy knih v angličtině - The Man With The Golden Torc aneb The Man With The Golden Gun, Daemons Are Forever jsou Diamonds Are Forever a snad mohu prozradit i název již vydaného třetího dílu – The Spy Who Haunted Me čili The Spy Who Loved Me (děkuji Ti, milá Wikipedie, to mne opravdu nenapadlo). V textu lze ovšem najít i mnoho dalších vtipných či překvapivých odkazů. Z těch, které mne nejvíce zaujaly, bych rád zdůraznil například postavu Freddie Drooda – jestli to aspoň z části není Freddie Mercury, tak bych se velice divil; úsměvná je také zmínka o mechanickém pavoučím stroji, který rodina zabavila na Divokém západě - vzpomeňme na film Wild Wild West z roku 1999 s Kevinem Klinem a Willem Smithem. Pro mne osobně je nejzábavnější existence Vlaku času, jehož lokomotiva (v angličtině Engine) se jmenuje Ivor – legendární britská skupina The Who natočila v roce 1966 rockovou minioperu A Quick One, While He's Away, kde je jednou z hlavních postav Ivor the Engine Driver – čili strojvůdce Ivor…

Démoni jsou v letošním roce již podruhé věční (Petr Heteša, Démoni jsou věční, Brokilon 2009 – viz recenze) a podruhé s jistotou dosahují 75 %.

Démoni jsou věční (ukázka, Muž se zlatým torkézem - ukázka)
/Daemons Are Forever/