29.3.2024 | Svátek má Taťána

RECENZE: Sergej Lukjaněnko, Lord z planety Země

20.7.2010 0:05

Lord z planety Země Sergej LukjaněnkoTOPlistMladík Serž hluboko v noci zachrání před třemi násilníky asi tak třináctiletou dívenku. Ta se s ním po krátkém, avšak přátelském rozhovoru zasnoubí - aspoň tak to prohlásí těsně předtím, než Seržovi vloží do ruky masivní zlatý prsten s podivným velkým kamenem. A tím to všechno začalo...

Serž si čas od času připomíná ono podivné setkání a prsten mu připomíná, že to není nic vymyšleného a že asi na onom slibu něco bude. Po letech se ta dívenka - v tuto chvíli již vlastně mladá žena - ozve a on na cestě za ní vyrazí daleko od Země. Zjistí, že jejich zasnoubení se díky jakýmsi meziplanetárním politickým zápletkám stalo podmíněným a že mu nezbývá než si svoji nevěstu, do které se stihl mezitím doopravdy zamilovat, tvrdě vybojovat v prostředí, které nezná, a s technikou, o které neví ale zhola vůbec nic.

Trilogie Lord z planety Země je čistokrevnou dobrodružnou space operou - a protože je u nás vydaná v jednom svazku, nechám si děj zbývajících dílů pro sebe. Sergej Lukjaněnko tu osvědčuje své řemeslné kvality, okořeněné talentem, v prostředí čistokrevné SF. Příběh tu je ze zcela jiného košíku, než třeba Spektrum, Na(ne)čisto či Hvězdy, ty studené hračky. Autor tu sáhl po formě i obsahu klasické space opery stylu R. A. Heinleina či H. Harrisona, a ukázal, že dokáže napsat téměř vše, co si umane. Samozřejmě i tady Lukjaněnko dodržuje svá obvyklá schémata. Najdete tu tak popis současné ruské společnosti, střídání prostředí a tajemné entity, které si čas od času pohrají s dějem.

A ještě jedna poznámka: Vláďa Šlechta se v Mlokovi 2009 věnoval "otevíracím větám" - v této kategorii Lord z planety Země patří ke špičce: Je možné se do tebe zamilovat? je krátká větička, která uvozuje celou trilogií. Aniž byste se v ní dozvěděli víc (do perexu jsem si dovolil použít zkratku, nejde tam opisovat skoro dvě stránky textu) o obou účastnících této konverzace, nastavuje nejdůležitější motiv celého příběhu. Odpověď na ni je motorem, díky kterému se dá do pohybu celý děj, a její realizace je pak pohonným prostředkem, kterým se děj v pohybu udržuje. Je také v pozadí mnohých Seržových rozhodnutí. Přitom ale se v ní nedozvíme předem nic z prostředí či postav (samozřejmě mimo Serže a Terri), se kterými se v trilogii setkáme. Jako kdyby se autor rozhodl, že vše kromě lásky má být pro čtenáře překvapením.

Sergej Lukjaněnko rozhodně patří ve své zemi ke špičce a ve světovém kontextu k nadprůměru. I když Lorda nemohu postavit na roveň Ocelové kryse nebo Planetám smrti, má k jejich úrovni blíže než naprostá většina ostatní produkce v této oblasti.

Hodnocení: 65 %.

Sergej Lukjaněnko: Lord z planety Země (Lord s planěty Zemlja)
překlad: Pavel Weigel, Eva Bůžková