RECENZE: Sergej Lukjaněnko, Lord z planety Země

7.1.2010 0:05

Lord z planety Země Sergej LukjaněnkoTOPlistNikdy si nemysli, že pomocí slov dokážeš skrýt své nedostatky, nebo zveličit své zásluhy… Člověku, který o sobě nepoví nic, nebo poví vše, nikdo nic neuvěří.

Sergej je dvaadvacetiletý mladý muž, který zatím nemá být na co pyšný – medicínu nedostudoval a svou zarputilost a bojová umění zúročil ve zvláštní armádní jednotce, která se ze zahraniční mise vrátila se značnými ztrátami. Je sice nepsaným vůdcem skupiny chuligánů a rváčů, může mít každou holku, na kterou si ukáže, s penězi nemá problémy a starosvětští rodiče mu raději jdou z cesty, ale to všechno je málo, něco mu chybí. Asi povzbudivý dotek malé dívenky, kterou kdysi zachránil před skupinou výrostků a ujistil o své náklonnosti. Dostal od ní tenkrát prsten, který má nosit tak dlouho, dokud je ochoten čekat. Teď, po pěti letech, čekání končí. Tajemná dívenka je princeznou z daleké planety Tar a potřebuje pomoc v boji proti nejlepšímu válečníkovi vesmíru. Sergej souhlasí a tím se stává nejen vysoce postaveným lordem, ale především tím, kdo se musí postavit čelem proti výzvám všech nepřátel Taru i tajemných Rozsévačů. Tak začíná dobrodružná pouť pozemšťana, který musí ostatním a především sám sobě dokázat, že za něco stojí, že má svou hodnotu a dokáže jít za svým cílem. Na úžasné cestě napříč vesmírem i časem získává Sergej pár přátel, kteří jej věrně následují a v nejtěžších chvílích ho podporuje šťastnými náhodami i neznámá síla - tajemná vesmírná inteligence, která zahrnula jeho lordstvo do svých plánů…

Bohužel opět se značným zpožděním se ke čtenáři dostává románová trilogie populárního ruského spisovatele. Jednotlivé díly (Princezna stojí za smrt, Neexistující planeta a Skleněné moře) na sebe úzce navazují, navzájem se doplňují a prolínají, přestože je znatelný časový odstup jejich vzniku.

Princezna stojí za smrt je jedno velké dobrodružství, ve kterém hlavní hrdina nebojácně vyrazí na pomoc neznámé civilizaci jen pro dávný slib a mladické okouzlení. Získává neobvyklé schopnosti, zázračné technologie tajemné rasy, potkává ty správné lidi, má neuvěřitelné štěstí a nakonec se dokáže zříct i toho nejcennějšího, aby získal možnost hledat něco, co nelze nalézt. Akcí nabitý děj je doplňován výraznými emocemi, hrdinovi spoluhráči mají významné místo po jeho boku a pro milovníky klasické space opery bude tato část velmi příjemná.

Neexistující planeta je zaměřena na vesmírné putování Sergeje a jeho posádky v honbě za zakázanou planetou. Vesmír je hustě obydlené místo, a tak máme možnost poznat prostřednictvím aktérů nejrůznější rasy a prostředí. Překážky, které jim znesnadňují cestu, jsou opravdu různorodé, takže procházejí krvavými bitkami a šarvátkami, potýkají se s technickými problémy, vedou urputný boj s náboženskou sektou a v závěru musí Sergej prokázat své kvality, aby dosáhl vysněného cíle. Rostoucí vyzrálost se netýká jen hrdiny samotného, ale i vztahů mezi posádkou – přáteli, kteří si najdou čas na hlubší pohled do zvyků a pravidel platných v té které společnosti a v neposlední řadě i v jejich vztahu k náhodnému pasažérovi ze Země. Princezna je v této části poněkud odsunuta do pozadí, ale v závěru se opět objevuje na scéně, aby spolu s lordem a přáteli vybojovali závěrečnou, nejdůležitější bitvu.

Skleněné moře se odehrává v daleké budoucnosti. Naši hrdinové se musí seznámit s mnohem vyspělejším lidstvem a opět jsou vystaveni nebezpečí a nátlaku ze strany vedení tajného projektu, nebezpečných psychoknih a nepřátelských ras. Především Sergej je podrobován těm nejnáročnějším zkouškám, přichází o část své osobnosti, je vydírán a stavěn do těch nejnebezpečnějších situací. Přesto však díky své zarputilosti dokáže překonat všechna úskalí a nakonec se stává tím, kdo je oprávněn tvořit nové dějiny.

Na celé trilogii je možné sledovat, jak spolu s autorem vyzrávají i jeho hrdinové, zejména postava Sergeje prochází velmi složitým vývojem, čímž získává na uvěřitelnosti a hloubce. Vlastnosti, které jsou v počátcích spíše charakterovou vadou, se v závěru stávají opěrným pilířem jeho osobnosti a věru je za ně čtenář rád. S prohlubováním charakteru se, jak už je u tohoto autora zvykem, pojí i filozofické úvahy o podstatě života, o významu přátelství a víry. Nemusíme se ale obávat nudných pasáží bez děje, ba přímo naopak – tyto úvahy jsou umně zakomponovány do dialogů vystupujících postav a s ohledem na jejich rozdílnost jsou vítaným doplňkem. Dalším výrazným prvkem, který se mění v průběhu celého díla, je tempo vyprávění a jeho styl. Zpočátku epicky hrdinské (místy až satirické) přechází v rozsáhle bitevní a končí vyhrocenými soubojovými scénami, kdy jde opravdu o všechno. Paradoxně se tak posouvá příběh od dokonalé akčnosti s důrazem na vnější popis ke klidnějším pasážím, které však skrývají nebývalé vnitřní napětí. Z počátku se při četbě příjemně pobavíme, na konci pak zavíráme knihu s gejzírem myšlenek, které v nás opravdu působivý závěr zanechal.

Prostředí a reálie jsou vykresleny dostatečně na to, aby v tak složitém a různorodém prostředí nenudily a zbytečně nezpomalovaly tempo. Trošku zastarale působí popisované zbraně a technická zařízení, musíme si však uvědomit, že se jedná o téměř dvacet let starou práci a v této souvislosti se jistě některé prostředky jeví i dnes velmi zajímavými.

Uznání je třeba vyjádřit překladatelům, kteří zvládli svou práci velmi dobře a je jen škoda několika chyb a překlepů, kterých si nelze nevšimnout. Ilustrace na obálce je vkusná a souzní s obsahem knihy.

V této románové trilogii se Sergej Lukjaněnko rozmáchl opravdu ze široka. Celý obrovitý vesmír se stal jevištěm pro příběh o lásce, odvaze a statečnosti.

Hodnocení: 70 %.

Lord z planety Země (ukázka)