RECENZE: Sergej Lukjaněnko, Hranice snů

17.4.2008 0:05

Hranice snů Sergej LukjaněnkoTOPlistKay Altos je bodyguard třiadvacátého století. Opravdu dobrý bodyguard. Jestli někdy zemřel, pak to bylo pro dobro zákazníka. Teď se ale ocitl v nezáviděníhodné situaci: umřel nepřipraven, další oživení neměl ještě zaplaceno. Přesto však oživen byl a není těžké uhodnout, kdo má tuto moc: Curtis van Curtis, majitel tajemství, které z aTanu dělá nejziskovější technologii Galaxie – vždyť kdo by nechtěl být po své smrti znovu vzříšen a ocitnout se navíc v takovém těle, které sloužilo jako původní vzor? Nic však není zadarmo a Kay dostane možnost výběru: buď jako bodyguard doprovodí na planetu Graal Curtisova synka, nebo selže a bude se věčně smažit v pekle bolesti a utrpení – oživovat se dá i za tímto účelem. Po patřičném tréninku přebírá Kay svěřeného chlapce a nastává závod s časem, protože pronásledovatelé jsou ochotni dát vše za získání člena Curtisovy rodiny. Kay se opravdu snaží, ale na hromadu překážek, které mu staví do cesty útočníci, přibývají i informace, které mu zadavatel na začátku „opomněl“ sdělit a přitom jsou nesmírně důležité...

Nevím, jak dalece je pravdivá informace, pocházející údajně přímo od autora, že tento román psal na motivy počítačové hry. Je-li tomu tak, pak se mu dílo povedlo. Sedm částí této knihy je jako sedm úrovní, které na sebe navazují a bez zdolání předchozí hry nelze pokračovat. Jednotlivé části jsou spojeny velmi dovedně i když krátce, většinou formou meziplanetárního letu k vytčenému cíli. Je třeba říci na rovinu, že v tomto románu nenacházíme nic originálního. Všechno, snad s výjimkou aTanu, jehož princip fungování stejně zůstává čtenáři neobjasněn, už tady bylo. Kyborgové, příslušníci jiných světů v rolích strojů na zabíjení i filosofů. Osobnosti, dohnané touhou po moci a úspěchu až k šílenství. Lhář, podvodník, vypočítavý ziskuchtivec i charakterní klaďas, hodná zázračná babička a oddaná přítelkyně pro nás nejsou žádnými novinkami. Dokonce i záhadná zotročující rasa, jejíž příslušníci mají po zdrcujícím odhalení podobu malého hádka, který vnikne do těla a to potom řídí, nám připomínají jistě zdařilejší dobrodružství, než které zažívá Kay se svým svěřencem. Také ničivé souboje mezi hlavním hrdinou a jeho nepřáteli nejsou ta nejtvrdší akční sci-fi. Kosmická loď s téměř vlastní inteligencí už je normálním jevem a zbrojní arsenál mírně pokulhává za dnešní špičkou. Úvahy o postavení lidstva mezi ostatními vesmírnými civilizacemi, meziplanetární šarvátky, koalice a smlouvy všeho druhu, spousta obyvatelných planet v podobě ráje nebo pekla, to vše už tu bylo. Důležité je, že toto všechno tvoří jen pozadí pro vyprávěný příběh. I téma tohoto příběhu už tu jistě bylo, ale vypravěčské umění autora, jeho schopnost říci i ve zkratce velmi mnoho, plastické a reálné postavy s jejich velmi dobrými vyjadřovacími schopnostmi – to je něco, co jen tak v nějaké hře ani románu nenajdeme. To je něco, kvůli čemu stojí za to si toto dílo přečíst. A pokud si po jeho přečtení uvědomíme, že je mu třináct let a náleží k jedněm z nejrannějších děl dnes už slavného autora, tak si můžeme říct, že tenhle člověk opravdu psát umí.

Ještě je třeba dodat, že pokud se někomu bude zdát závěr knihy málo vygradovaný a neucelený, měl by si přečíst další příběhy Kaye Altose v pokračování, které vyšlo pod názvem Vládcové iluzí.

Hodnocení: 50%.

Název: HRANICE SNŮ