RECENZE: S. Rauschgoldová a H. Veselá (eds.), Pěna dějin aneb Příběhy, které se nestaly

6.11.2009 0:05

Pěna dějin aneb příběhy, které se nestaly Zira ZemanTOPlistJedním z hlavních problémů, které trápí cestovatele v čase, je dát si pozor, aby se človek nestal svým vlastním otcem nebo matkou. Když se však nad tím zamyslíme, není to nic, s čím by se velkorysá a dobře adaptovaná rodina nedokázala vyrovnat. Není ani třeba dělat si starosti, aby se náhodou nezměnil běh dějin. Běh dějin se nezmění, protože všechno do sebe zapadá jako hlavolam. Všechny významné změny se odehrály před věcmi, které se měly změnit, a nakonec se všechno samo srovná. (Restaurant na konci vesmíru, Douglas Adams)

Editorská dvojice dam Scarlett Rauschgoldové (známé též jako Darth Zira) a Haniny Veselé se již v roce 2007 pustila do sestavování poloprofesionální antologie s názvem Černé sny, ve které zviditelnily méně známé autory fantastiky, kteří se pravidelně umísťují na předních příčkách v četných literární soutěžích. Sbírka vzbudila ve fandomu zaslouženou pozornost samotnou svojí koncepcí a vyvážeností, což duo editorek utvrdilo v tom, že po roce vydaly další antologii pod názvem Technokouzla, kde se věnovaly zejména hard sci-fi. Letos na Festivalu Fantazie speciálu pokřtily svoje "třetí dítě" s příznačným názvem Pěna dějin aneb Příběhy, které se nestaly.

Už od prvního pohledu je jasné, že si na této sbírce dala děvčata záležet v každém ohledu. O obálku a k ději se vztahující vnitřní ilustrace se postaral zkušený výtvarník Karel Zeman a přidal tak další třesničku k celkově příjemnému čtenářskému zážitku. Druhým milým překvapením se pak stal rozáhlý úvod napsaný zkušeným literárním teoretikem Ondrejem Hercem, který čtenáře provede historií literatury využívající různé pohledy na samotný čas a cestovnání v něm. Pak už nic nebrání tomu, aby jste se dychtivě začetli do prvních beletristických textů.

Síla antologie rozhodně nespočívá v genialitě příjemných povídek, které neobsazovaly první místa v CKČ, aby byly následně vydány v Mlocích, ale v jejich až neuvěřitelné rozmanitosti či kvalitativní i kvantitativní vyváženosti. Při čtení se budete pohybovat od snových variací (Pekelná píseň, Ostoraker, Můj dům - my doom, Hvězda) až po "rodinné stříbro" vědecké fantastiky v podobě nejklasičtějších námětů cestování časem od dob Herberta Wellse (Náhrdelník, Srpnový čas, Kdyby..., Shledání u Verdunu). Nemálo prací se vztahuje k alternativní historii (Pavilón šelem, ...) či doplňuje známé literární odkazy (Pekelná píseň, Vlastenci, kteří nezapadnou) a překvapuje i netradičním pojetím cest v čase (Dítě v hoře, Supernova) a jejich dopadu na hlavní hrdiny (Házet mincí). Pochmurné a depresivní vize různých časů (Černé předpovědi) střídají povídky čistě humorné (Srpnový čas, Vlastenci, kteří nezapadnou), případně mistrně spojují obojí (Velká budoucnost, Srpnový čas).

Mluvit o jednotlivých povídkách při počtu třiadvaceti originálních příběhů by bylo zbytečné, zvlášť když všechny rozsahem spadají do kategorie krátkých prací (tudíž by hrozilo vyzrazení překvapující pointy). Nehledě na to, že některé povídky jste již někdy někde slyšeli nebo četli (ať už zde na Sardenu nebo ve vysílání Českého rozhlasu stanice Leonardo) budete se i při opakovaném čtení skvěle bavit. Ona je totiž právě barvitost a rozmanitost každého jednoho textu tím nejsilnějším, co vás bude na antologii jako celku stále přitahovat a udržovat vaši pozornost. Některé jiné sborníky totiž nudí povídkami na stejná témata či se odehrávající ve stejném prostředí. Jiné zase nabízejí práce tak rozdílné kvality a rozsahu, že z nich nezískáte dobré pocity. Pěnu dějin však editorky sestavily opravdu mistrně a skloubily, ba sjednotily, rozmanitost do neskutečně vyváženého celku.

Sbírka se skvěle hodí všude tam, kde vám hrozí, že se můžete krátce a zbytečně nudit (MHD, toaleta) a zároveň víte, že si nemůžete dovolit ztratit kontakt s realitou na příliš dlouhou dobu, abyste toho později nelitovali (práce, postel). Jediným kamenem úrazu pak může být horší dostupnost knihy mimo specializovaná knihkupectví a menší náklad. Pokud se vám však poštěstí a na knihu narazíte, věřte, že její koupí neprohloupíte.

A tenhle kámen to je kus dějin naší země, teď tomu Jirka konečně rozuměl. ... Život se pořád mění a roste, a je stále v pohybu jako mořské vlny, a tak to půjde bez přestání. Věčně. (Cesta do pravěku, režie Karel Zeman)

Pěna dějin aneb Příběhy, které se nestaly(?)
Rauschgoldová, Scarlett (ed.) - Veselá, Hanina (ed.)

Nakladatel: Tribut EU