RECENZE: Ryan Burton a Dave Macneil, Autorka Ságy Stmívání - Stephenie Meyerová

26.8.2010 0:05

Tento text naleznete i na www.sarden.cz, kde můžete bez registrace diskutovat a využívat mnoha dalších výhod.TOPlist

Nakladatelství CooBoo jako jedna z odnoží skupiny Albatros Media a. s. se ve svém portfoliu věnuje titulům určeným pro mladé dospívající. Zaměření na mládež pak odráží bohatou směsici děl, která vydává. Proto vás nemůže překvapit, že se v nabídce setkáte s příručkou Tenisu, Andersenovými pohádkami, přes komiksové klasiky, až po výběr odrážející volání trhu. Do poslední jmenované skupiny lze zařadit i kreslený sešit s názvem Stephenie Meyerová, pojednávající o "zajímavém" životě současné ikony knih o vampírech.

Na počátku byl nápad nakladatelství BlueWater Productions, které rozjelo komiksovou řadu Female Force, ve které se zabývá známými ženskými osobnostmi v médiích, politice či literatuře. Čtyřicetistránkové grafické novelky toho nemají příliš co nabídnout, pokud se jedná o informace, které všechny (a mnohem víc) naleznete na webu. Posuďte sami na příkladu Stephenie Meyerové.

Kdesi v Transylvánii nám hrabě Dracula představuje Stephenii Meyerovou. Obyčejnou holku z Hartfordu v Connecticutu, která se narodila v roce 1973 (24. prosince). Neboť rodiče čekali holčičku a neměli pro překvapení v podobě děvčátka připravené jméno, rozhodli se, že upraví připravené mužské jméno na holčičí přidáním i a e. V kresleném životopisu se dozvíme, že byla odlišná od svých vrstevnic od dětství . Projevovalo se to ve škole, kde se stále hlásila o slovo, až vystudovala Birghamskou univerzitu v oboru angličtina a literatura. Vypravěč Dracula, provázející nás příběhem, si dá svačinku a pokračuje o životě autorky bestsellerů až k naplnění amerického snu. Steph se vdala za kamaráda z dětství Christiana. Povila mu tři chlapce. Věřila v Boha podle výkladů Mormonů. Nakonec se nudila doma tak, až z toho usnula a zdál se jí erotický sen, ze kterého vznikl rukopis Forks. Moudrý nakladatel si však vyžádal změnu názvu a vydal ho pod názvem Stmívání. Dracula pak stručně zopakuje fenomenální úspěch Meyeřina cyklu, kterým autorka chtěla připomenout její oblíbené klasiky světové literatury: Pýcha a předsudek (Stmívání), Romeo a Julie (Nový měsíc), Na větrné Hůrce (Zatmění) a Kupec Benátský a Sen noci svatojánské (Rozbřesk). Kdo by to byl řekl, že? Jako bonus za krátkým životopisem následuje fotograficko-komiksová koláž o historii městečka Forks (tam, kde příběh hlavní hrdinky začal) a odkazy na internet.

Kresbu Davida Macneila charakterizuje tvrdá černá linka. Budeme-li k sobě upřímní, ničím nás neohromí stejně jako scénář z pera Ryana Burtona. O poznání hodnotnější pak je dodatek Historie městečka Forks Darrena Davise s ilustracemi Matta Belisleho, ačkoliv je jasné, že se jedná o upravené a dokolorované dobové fotografie. Celkem jasnou představu o komiksu si pak můžete udělat z následujícího traileru:

Nakladatelství CooBoo se veze na vlně zájmu o vše související se ságou Stmívání. Pro nikoho jiného, než fanoušky, totiž kreslený životopis není. Škoda je, že se jedná o samostatný výstřel, čekal bych od nakladatelství CooBoo převzetí z původní řady Female Force minimálně ještě životopisu J. K. Rowlingové. Otázkou zůstává, jestli by nestálo za úvahu rozvést a vydat celou řadu komiksů o úspěšných a známých autorech literatury pro mládež. Na výběr je v současnosti jmen více než dostatek, nehledě na to, že by k tomu stačil výtvarník, scénárista, internet a, to zejména, záštita velkého nakladatelství.

Autorka Ságy Stmívání: Stephenie Meyerová /Female Force: Stephenie Meyer/
Burton, Ryan - MacNeil, Dave - Swan, Kirsty - ...

Nakladatel: Albatros Media - CooBoo