14.12.2017 | Svátek má Lýdie

RECENZE: Robin McKinley, Modrý meč

9.10.2009 0:05

Modrý meč Robin McKinleyTOPlistTak trochu omylem jsem se zavázal recenzovat „Modrý meč“ od Robin McKinley. Nevěděl jsem, že je to literatura s poněkud odlišným cílovým publikem, fantasy převážně zaměřená na ženy a dívky. Ale není tak špatná, abych ji nepřečetl i já.

Synopsi děje najdete i na obálce, ale neškodí si ji zopakovat a sentiment nahradit cynismem. Mladá hlavní hrdinka jménem Harry pochází z kultury, která ne náhodou připomíná viktoriánskou koloniální Anglii. Osud ji zavane do zámořské pouštní kolonie, kde se na hornatých severních hranicích prohánějí zpocení domorodci na ušlechtilých koních a žijí v harmonii s přírodou (něco mezi Mongoly, Jemenci a Tibeťany). Jedná se o potomky kdysi úžasné kultury a dávného mocného národa, jsou nesmírně hrdí a smrdí. Potud tedy něco jako Lawrence z Arábie v sukních. Za horami, obývanými romantickými jezdci, je říše zla. Hlavní hrdinka je osudem vyvolená, aby se přidala k horalům a porazila říši zla. To jsem ale hezky cynický, musím se pochválit. Přesně s takovým despektem jsem k Modrému meči zpočátku přistupoval.

Ale knížka si získala i moje sympatie. Přestože je děj vcelku jednoduchý a sentimentální, není naivní. Hlavní hrdinka není modelka ani cvalík, ale pěkně rostlá holka se silnou kostrou, která je od malička zvyklá trávit dlouhé hodiny v sedle. Když se pak na obrovském hřebci řítí do bitvy s mečem nad hlavou, nepůsobí to hloupě a je to uvěřitelné – minimálně proto, že v době psaní Modrého meče spisovatelka sama pracovala s koňmi. Horalští nomádi vládnou magií, ale není to nějaké abrakadabra s kouzelnou hůlkou, ale docela působivě vymyšlené čarování, které by nedělalo ostudu žádné fantasy. Robin McKinley také celkem slušně pracuje s postavami, kterých není zbytečně moc a nechovají se až tak hloupě, jak jsem čekal.

Místy se na můj vkus autorka na úkor akce příliš zaobírala city, rozpoložením a obavami postav, což mě osobně otravovalo. Musel jsem ale uznat, že to k žánru patří a je to dobře napsané. Lépe než akční a bitevní pasáže knihy, ve kterých jsem se trochu ztrácel. Velký prostor je věnován popisům zvyků a kultury horalů. Je zajímavě vymyšlená a nedivím se, že McKinley ji po jedné novele nezahodila a časem přidala další knihu ze stejného světa.

Modrý meč je příjemná oddechová fantasy s prvky romance. Klidně jí můžete koupit mladší sestřičce, která má nad postelí plakát s koněm, protože neobsahuje přemíru násilí, hrůz a vůbec žádné čuňačinky. Troufnu si odhadnout, že taková holčina bude z téhle knížky upřímně nadšená. Ráda si ji ale asi přečte i maminka a dokonce i mě se docela líbila, snad až na přeslazený happy-end a trochu pomalejší rozjezd.

Modrý meč
/The Blue Sword/
McKinley, Robin