RECENZE: Robert Silverberg, Umírat v nitru

9.2.2010 0:05

Umírat v nitru Robert SilverbergTOPlistNikdy bych nečekal, že budu s chutí číst vysokoškolskou seminárku na téma „Kafkovy romány“, ale přesně to se mi stalo u knihy Roberta Silverberga Umírat v nitru.

Silverberg je jedním z mnoha autorů zlaté americké generace science fiction. Vystudoval obor srovnávací literatura na Kolumbijské univerzitě. Začínal psát na konci padesátých let, kdy byl literární veřejnosti znám jako dobrý řemeslník, kterému chybí osobitost. Pod patronátem Frederika Pohla (sága o Heeche) se vypracoval na jednoho z nejnápaditějších a nejplodnějších autorů. Tvrdí se o něm, že průměrně napsal milion slov za rok a jeho dílo čítá dvěstěpadesát erotických románu, okolo stovky beletristických a nespočet povídek. Za své romány si odnesl řadu nominací na prestižní ceny Nebula a Hugo, kde soupeřil (a často prohrával) hlavně s Asimovem.

Hrdina Umírat v nitru David Selig je plešatějící čtyřicátník, který si stěží může dovolit nájem v domě plném portorikánských přistěhovalců. Nemá žádné přátele, kromě své sestry, která ho ale v skrytu duše nenávidí. Od ostatních ztroskotanců ho dělí jen jedno: už od dětství umí číst myšlenky. Svého talentu ale využívá jen ke dvěma věcem: dostávání děvčat do postele a určování znalostní úrovně studentů Kolumbijské univerzity, za které píše v úvodu zmiňované seminárky. Účtuje si za ně čtyři dolary na stranu a jelikož je to jeho jediný příjem, tráví nad nimi většinu svého času. Jednoho dne si Selig všimne, že jeho talent už není tak silný jako dřív a s postupem času stále slábne. Teprve tehdy si pochopí, jakou dostal šanci a začíná jeho zoufalý boj proti postupující entropii.

Hlavní dějová linie je prokládaná retrospektivami za Seligova dětství, které popisují Seligovo experimentování s jeho zvláštní schopností. Selig si postupně uvědomuje svojí výjimečnost a z toho pramenící pocit nadřazenosti. Mladý bůh, který se dokáže vpravit do mysli kamarádky ve chvíli jejího orgasmu a přivádí k šílenství dětského psychologa stojí v ostrém kontrastu s jeho současnou situací a zdůrazňuje jeho pocit bezmoci.

Umírat v nitru je jedním ze zásadních románů na téma telepatie, řemeslně výborně zvládnuté dílo se zajímavým námětem a kafkovskými podtóny a jeden z nejlepších a nejslavnějších Silverbergových románů.

Umírat v nitru
/Dying Inside/
Silverberg, Robert