RECENZE: Robert A. Heinlein, Kompletní historie budoucnosti

17.2.2010 0:05

Kompletní historie budoucnosti Robert A. HeinleinTOPlistVše začíná v roce 1951, kdy doktor Pinero objeví chronovitometr - zařízení, kterým určí datum smrti každého člověka. I sebe. A pak se dostáváme do další a další budoucnosti - pohyblivé chodníky propojující americká města (jejich variantu určitě znáte z Asimovových Ocelových jeskyní), atomový reaktor vyrábějící elektřinu pro téměř celé Spojené státy, Měsíc jako postupný cíl, zhroucení dosavadní společnosti, dlouhověkost, a nakonec cesta do hlubin Galaxie.

Celkem jedenadvacet povídek (a novel) nafouklo rozsah knihy na téměř šest set stran - ale je to svazek, který rozhodně potěší. Ačkoliv všechny příspěvky jsou navlečeny na jednu časovou a tématickou osu, najdete tu téměř vše, z čeho se skládá SF. Od anekdot přes akční příběhy až po téměř detektivní povídku, od love story přes téměř sentimentální příběh po hard SF, od space opery přes setkání s cizími civilizacemi až po filozofické úvahy - tohle všechno tu je. A patří to sem, je to vlastně takový malý průřez téměř celou Heinleinovou tvorbou (chybí tu juvenilní SF), od Hvězdné pěchoty přes Dveří do léta až po Cizince v cizí zemi.

V první části povídek, které se odehrávají na Zemi v autorově přítomnosti a blízké budoucnosti, je znát rozdíl mezi naší současností a dobou jejich vzniku. Technika šla úplně jiným směrem, než RAH předpokládal, ale to jsou kulisy, nic to nemění na jeho mistrovství a schopnosti napsat poutavý příběh se zajímavou zápletkou. Mezi kratšími útvary vynikají dvě novely, Jestli to takhle půjde dál a Metuzalémovy děti, a to nejenom rozsahem. Jestli to takhle půjde dál je příběh, který začíná jako love story v prostředí náboženského fanatizmu - a končí bojem proti totalitě; pravda, v dalších povídkách se však ukáže, že jen proto, aby byla nahrazena totalitou založenou na úplně jiných principech. Metuzalémovy děti je příběh zvláštní skupiny lidí, kteří jsou díky plánovanému rodičovství geneticky dlouhověcí, jenže krátkověcí transformují svoji nenávist vůči nim v pokus o genocidu. Jedinou spásou Metuzalémových dětí je únik daleko od Země, ale vůbec není jednoduché posbírat všech sto tisíc soukmenovců a dostat je na palubu kosmické lodi.

Robert A. Heinlein, ze čtenářského pohledu velmi kontroverzní (avšak až na výjimky kvalitně píšící) autor, byl svými kolegy autory vždy vážený jako geniální spisovatel, a tento obdiv sdílejí i ti, kteří patří k mladším generacím. Svědčí o tom i přednáška Spidera Robinsona, kterou pronesl na bostonském Bosklone v roce 1980, v níž polemizoval se mnoha omyly, tradujícími se o tomto autorovi mezi čtenáři (česky vyšla v knize Cestovatelé v čase platí hotově). Kompletní historie budoucnosti ukazuje, proč RAH patří do panteonu těch nejlepších, kteří kdy psali SF.

Hodnocení: 90 %.

Robert A. Heinlein: Kompletní historie budoucnosti (The Past Through Tomorrow)
překlad: Martin Janda