RECENZE: Rick Shelley, Poručík

6.8.2009 0:05

Poručík Rick ShelleyTOPlistLidé se podle všeho nezmění ani za stovky let. Jejich základní vlastnosti zůstanou. Stále chtějí řešit spory mezi sebou válkou či jiným druhem vojenského ataku, získávat území a nerostné bohatství jiných národů. Zkrátka je to stejné už od časů, kdy jsme slezli ze stromů. Máme potřebu útočit i se bránit. A k tomu, se také odjakživa, používají vojáci.

Tento příběh vypráví jen a jen o profesionálních vojácích. O jejich životě, výcviku a odbornosti. U hlavního hrdiny Bona Nolana, kterého zrovna povýšili na poručíka, bych ještě přidala zodpovědnost. Lon se narodil na Zemi, ale jeho rozhodnutí stát se profesionálním vojákem, jej přivedlo na Dirigent, planetu obývanou armádou profesionálních nájemných vojáků. Ale o tom se píše v předchozím díle Kadet (Triton 2006).

V druhém díle „Poručík“ Lon poprvé sám velí jednotce. Je perfektně vycvičen. Všechen dril, stále opakovaný, mu přešel do krve až na úroveň podmíněného reflexu. Na procházce po hlavním městě Dirigentu si všiml, že se i ostatní vojáci nemohou zbavit návyků ani na cestě do hospody. Pochodovali v útvaru.

Uvědomoval si, že velení není žádná jednoduchá věc. Připravoval se na zodpovědnost za vlastní rozhodnutí i za svěřené vojáky. Věděl, že to budě těžké. Jen si neuvědomil jak moc. Obyvatelé planety Calypso byli napadeni armádou sousední planety Belletiene, na které před časem jednotky Dirigentu vycvičili a vyzbrojili místní armádu. Vláda planety Calypso si jednotky Dirigentu najala na svoji obranu. Na půl roku. Všichni doufali, že kontrakt nebude trvat tak dlouho. Na palubě transportní lodi Vesmírný had během přemísťování k planetě vládl neklid. Přestože měli všechny informace k dispozici, nevěděli, co je čeká. Velení nevydalo žádné rozkazy.

Tato kniha, pokud ji chceme někam zařadit, patří do kategorie klasické military sci-fi. Nijak z tohoto šuplíku nevybočuje. Není to příběh o „ zelených mozcích“, kteří jen poslouchají rozkazy nadřízených. Je to i jejich riziku, se kterým přistupují ke každému kontraktu. A které nevyváží ani slušný žold. Na hrdinství mají také svůj názor, jen malinko odlišný než civilisté žijící na jiných planetách.

Kniha je rozdělena do 26 různě dlouhých kapitol, na začátku předmluva a na konci krátký životopis autora. Na obálce jsou namalovaní dva vojáci v bojové výstroji od Jana P. Krásného

A vyšla přesně v ten pravý čas – o prázdninách a dovolené. Přečtu si ji znova a další díl také, protože jsem zvědavá, jak si poručík Lon Nolan poradí se svým životem dál.

Poručík (ukázka, recenze na román Kadet)