23.4.2024 | Svátek má Vojtěch

RECENZE: Richard Šusta, Ztroskotaný čas

26.9.2009 0:05

Ztroskotaný čas Richard ŠustaTOPlistHonzbergovo podnikání na Trečce se poněkud zkrachovalo - stejně jako jeho manželství, a tak se opět vydává na cestu, pronikne do podivného paralelního světa Tyatiry, spojeného s Trečkou a proputuje jí tam a zpátky, pozná její společnost a zabydlí se tam. Příběh nejenom odskakuje na Tyatiru - odskakuje i od děje Vláken hyperčasu, je nový a jiný.

Propracovaný futureworld končí na Trečce, na Tyatiře je vše úplně jinak. Směska různých kultur, převzatých z historie a dopracovaných tak, aby pasovaly do příběhu a navíc byly něčím od svých vzorů odlišné, tvoří podivuhodné kulisy, kterými Honzberg putuje. Ne vždy ho z úzkých dostane jeho kombinační talent (to by jeho podnikání na Trečce nezkrachovalo), čas od času musí zatnout zuby a začít se ohánět pěstmi, v nichž tu a tam také drží nějakou zbraň.

Richard Šusta ve druhém díle využil postupy, se kterými se v hard SF tak často nesetkáváme - přesněji řečeno, zatímco první díl byl na pomezí hard SF, druhý je už zcela nepokrytě posunutý do prostoru, který je v taxonomii SF zařazen jako samostatný podžánr. Dobrodružný příběh, střídání prostředí (v tomto případě kultur), vyhýbání se epickým pasážím, děj točící se kolem hlavní postavy, absence Velkého Cíle a důraz na okolí hlavního hrdiny - to jsou bezpochyby atributy, které si spojujeme především se space operou.

Richard Šusta svým propracovaným světem i příběhem nezapře výchovu kybernetika, navíc svoji autorskou fantazii používá jako nástroj, nikoliv jako samoúčel. Výsledkem je čtivý příběh, který si nehraje na víc, než čím je - příjemným počtením, které pobaví a potěší. Což, přiznejme si, nesplňuje zdaleka každá kniha, která se dostane do seznamu Akademie SFFH.

Hodnocení: 60 %.

Richard Šusta: Ztroskotaný čas
obálka, frontispis: Jan Patrik Krásný, ilustrace: Jiří Pultar
KJV - Poutník, 2009
446 stran, 265 Lč, brožované
ISBN: 978-80-87246-10-8

Na závěr ještě přidám jednu perličku: až si pozorně prohlédnete obálku, možná vás napadne totéž, co mne - jméno Richard Šusta ale není pseudonymem Kilgore Trouta. Jde o podobnost čistě náhodnou (byť i tady je původcem nakladatel)...
...no podobnost čistě náhodnou... přečtete si to a posuďte sami...