RECENZE: Ray Bradbury, Tudy přijde něco zlého

26.3.2008 0:05

Tudy přijde něco zlého Ray BradburyTOPlist Raymonda Douglase Bradburyho snad netřeba ani představovat, vzpomeneme-li si na jeho dvě nejcitovanější stěžejní díla světové literatury - 451 °F a Marťanskou kroniku. Přese všechno však hlavním cílem jeho tvorby byly podmanivé a děsivě mrazivé povídky. Díky nakladatelství Baronet se po více jak pětačtyřiceti letech můžeme začíst do jeho mysteriózního hororu Something Wicked this Way Comes (1962), vyprávějícím o podzimním dobrodružství dvou chlapců. Nemálo čtenářů může během četby odradit realita amerického středozápadu konce padesátých let nebo absence silného nosného tématu, jak tomu bylo u výše zmíněných majstrštycích. Pokud ke knize přistoupíte bez předsudků, budete odměněni lehce mrazivým příběhem, nenásilnou sondou do lidských vztahů a formálně dokonale sestaveným textem. Jestliže se však předsudků nezbavíte, knihu si neužijete a nejspíš ji ani nedočtete.

Hádám z palce bolavého:
tudy přijde něco zlého.

Nerozluční třináctiletí kamarádi žijí ve světě dětských zázraků a her, vzájemně si podobní a přesto odlišní (Will dumavý a opatrný, zatímco Jim je bezstarostným snílkem a uličníkem), když se v předvečer Svátku zesnulých do města přikrade pouť. Kdo to kdy slyšel, aby cirkusáci se svými atrakcemi zavítali uprostřed podzimu do města? Mládenci se záhadě snaží přijít na kloub a brzy se zamotávají do boje o přežití, protože odhalí nekalé pohnutky majitele poutě pana Darka. Nebezpečenství číhají nejenom v chodbách zrcadlové síně a přísliby časového kolotoče lákají, zatímco děsivé loutky obludného panoptika znamenají pro mládence nepřekonatelné protivníky, kterým mohou čelit pouze za pomoci vnímavých dospělých. Tak se do hry zapojuje Willův stárnoucí otec Charles Halloway, aby se společně s nimi postavil nejenom panu Darkovi, ale i svým osobním strachům a tužbám.

Na první pohled dílo vypadá na horor pro mládež, ale uspokojí i starší generace. Mistr pozvolna předkládá obraz maloměsta a vzájemné vztahy mezi oběma chlapci. Jen pomaloučku přisypává uhlí na ohýnek děsu a kámen po kameni staví katedrálu plíživé hrůzy. Zde by nenároční čtenáři mohli mít problémy se strávením nabídnutého textu. Problém s proniknutím do úžasného světa na pomezí reality a imaginace bude pro mnohé ležet spíše v nepříliš atraktivním fantastickém nálevu. Ač se jedná o krátký román, rozjíždí se tempem lokálky, což netrpělivé jedince může odradit. Přitom si právě při pomalejším rozjezdu vychutnáme budování hutné a dusivé atmosféry, založené na znalosti osobních vztahů hlavních hrdinů. Bradbury zvládl formální stránku budování textu na výbornou. Každé slovo má své místo, stačí přistoupit ke knize správně a kvalitní čtenářský zážitek vám bude odměnou.

Expozice s uvedením do dějových souvislostí se odbude v první třetině knihy, kdy se seznámíme s hrdiny, navíc dojde k prvním konfliktům a vystříbří se zápletka, která záhy dospěje až ke krizi. Několik málo komplikací a zvratů příběhu pomáhá k vytvoření temné atmosféry, kdy hrdinům začíná jít o život. Do hry vstupují nové proměnné a čtenářovo napětí je stále přiživováno, neboť se o nepříteli dozvídá jen kusé a neúplné informace. Nárůst napětí spěje až k řešení a následnému rozuzlení, po němž bez zbytečných průtahů přichází závěr. Bradbury se od čistě popisných vsuvek prostředí a psychologie postav přesouvá k velice zajímavým filozofickým vsuvkám, které korespondují a doplňují mysteriózní tématiku knihy. O výborný překlad se postarala dvorní překladatelka Bradburyho Jarmila Emmerová, která se se ctí vypořádala s autorovým úderně úsporným stylem jednoduchých až holých vět.

Tudy přijde něco zlého není snadným kouskem pro každého, nepřináší ani přitažlivá témata Bradburyho nejznámějších, ani údernost jeho kratších prací. Čtenářům nabízí "pouze" kapku napětí a mrazení na pozadí obyčejného příběhu. Jeho stáří ho nepatřičně odcizuje současné mladší generaci, kterou měl primárně oslovit. Na druhou stranu si ho náramně užije sečtělý a přemýšlivý čtenář jakéhokoli věku.

Hodnocení: 65%.

Tudy přijde něco zlého (ukázka 1 a ukázka 2)
/Something Wicked this Way Comes/