RECENZE: Ray Bradbury, Teď a navždy

25.3.2009 0:05

Teď a navždy Ray BradburyTOPlistPoněkud rozpačitě vyznívá poslední sbírka dvou dosud nepublikovaných novel známého amerického povídkáře Raye Bradburyho, kterou českému čtenáři v minulém roce nabídlo nakladatelství Baronet. Pevná vazba knihy o necelých 170 stránkách výborně zapadne mezi ostatní svazky Baronetu, ač mnozí ze čtenářů nedokáží najít zalíbení ve svérázných obálkách Valentina Saniho (kupodivu je zrovna tato silně inspirována americkým hardbackovým vydáním). Onu rozpačitost, se kterou jsem knihu přijal, nevidím snad ani v rozsahu, ale spíše v nabídce děl v ní obsažených.

Protože jsme obdarováni dlouhým životem, to nejmenší, co můžeme udělat, je postoupit tento dar neživým předmětům - románům, básním, dramatům - knihám, které ožívají, když je přelétne živé oko ... Každá kniha je jako Lazar, ano? A ty, čtenář, když otevřeš desky, vyzýváš Lazara, aby vystoupil z hrobu. A on znovu ožije, kniha znovu ožije, mrtvá slova propletená tvým pohledem. (str. 74)

Ray Bradbury oprášil staré náměty, ke kterým se dosud nedostal, jak vysvětluje v předmluvách. Slavné herečce Hepburnové věnoval první novelu Kdesi v dálce hudba zní..., která čtenáře zavede do imaginativního až snového světa člověka, následujícího hlas svého srdce. Přání ústředního hrdiny započne nutkáním naposledy spatřit městečko odsouzené ke svému konci kvůli stavbě dálnice. Autor se v něm zručně a poeticky malebně věnuje čapkovské otázce dlouhověkosti s básnickým podáním sobě vlastním. Lehce mrazivý příběh balancuje na pomezí filozofických úvah a romaneta, které se mísí s touhami a zodpovědností hlavního hrdiny. Silný zážitek nejenom z četby vás k tomuto textu několikrát vrátí.

Teď a navždy Now and Forever ray BradburyDruhý příběh byl motivován Bradburyho sympatiemi k Hermanu Melvillovi autorovi Bílé velryby, pro níž si přál napsat scénář ve vesmírných kulisách (nedávno oznámilo California Artists Radio Theatre, že scénář zpracuje do rozhlasové verze). To se povedlo v Obludě 99, kterou autor krátil do podoby dávno ztracené původní verze (1939), až vznikl Leviatan 99. K vychutnání této vesmírné "grotesky" nejspíš budete muset znát zmíněné klasické dílo a ubrat ze svého chladně pragmatického přístupu ke kosmu, protože jinak se ponoříte do stínu umělecké nadsázky. Pokud veškerá předkládaná fakta nebudete považovat za básnickou hyperbolu (nebo umělecký prostředek), nevymaníte se ze špatného pocitu pramenícího právě z nedodržování fyzikálních zákonů. Příběh o touze a pomstě hvězdného kapitána vůči kometě Leviatanu (Achaba vs. Moby Dicka) drží kostru původního románu (alespoň podle dostupných internetových kritik). Kromě zaslepeného vůdce korábu vás příběhem protáhne mladý a naivní důstojník Ismael (Izmael) s tajemným mimozemšťanem Quellem (Kvíkveg) a slabošsky racionálním Redlightem. Dokonce dojde na setkání s dalšími vesmírnými koráby, kde se šílený kapitán dozvídá, kam má následovat Leviatana. Škoda mé trestuhodné neznalosti zdroje inspirace, mohl bych pak soudit jinak a zaplesat.

Ray Bradbury opět předvedl svůj talent, přesto si myslím, že tímto dílem nedokázal překonat svá předchozí a pouze si splnil svá přání, jak napsal v předmluvách k novelám. Na druhou stranu musíme uznat odvahu nakladatelství Baronet, které úspěšně kompletuje dílo velikána světové literatury a kvalitní redakcí, stejně jako překladem, nám nabízí skutečný skvost, který nejspíš ocení až zkušenější čtenáři.

Hodnocení: 60%.

Teď a navždy
/Now and Forever/