RECENZE: R. Gordon a B. Williams, Volný pád do Podzemí

13.1.2010 9:05

Volný pád do Podzemí Roderrick Gordon Brian WilliamsTOPlistPotřetí do Podzemí

Pod názvem Volný pád do Podzemí vyšel nedávno závěrečný díl trilogie Podzemí. Již na obálce čteme ta hrůzná slova – „Světový bestseller“, „Můžeme o PODZEMÍ říct, že je to trhák? ANO!“ (Daily Express) nebo „Nefalšovaná potterovská hybná síla příběhu“ (Observer). Mělo by se to přečíst. Aby čtenář věděl, zda je opravdu trhák a kolik z „hybné síly příběhu“ zůstalo pouze na obálce...

Zrekapitulujme si to. Ztracený svět v Podzemí. Seznamujeme se s Willem Burrowsem, čtrnáctiletým albínem, který nemá příliš v lásce sluneční světlo, zato jej baví archeologie a pokud může, tráví čas pod povrchem země. Když se mu ztratí otec, zneuznaný historik doktor Burrows, nečeká Will ani minutu a společně s kamarádem Chesterem se vydávají po nepříliš jasných stopách. Dostanou se do Kolonie, světa pod naším světem, ze kterého Will ve skutečnosti pochází, a snaží se zachránit sebe, své nové známé a posléze i celý svět (aby to mělo grády).

Hlouběji do Podzemí. Will se ocitne v Hlubinách. To je ještě o patro níž pod Kolonií. Situace je ještě horší, než by se dalo čekat. Pro lidstvo na Povrchu je vytvořen strašlivý virus, který by vyhubil většinu populace. Tento obří plán ovšem chvíli počká, je přece třeba se nejdříve zbavit Willa a Chestera. Oba úspěšně unikají, až se dostanou k Průduchu, obrovské propasti, ze které se nikdy nikdo nevrátil a o které nikdo neví, kam vede. Kniha končí shozením Willa, Chestera, jejich úhlavních nepřátel a několika přátel do Průduchu.

Volný pád do Podzemí. Ukáže se, že čím blíže se člověk ocitne středu Země, tím nižší je gravitace. Naši hrdinové pád přežijí (kdyby nepřežili, o čem by těch čtyři sta stránek bylo, že?!), a přestože se dosud z Průduchu nikdo nedostal, vydávají se spasit svět. Přestaňme na chvíli ironizovat a zkusme to vážně – co je na Volném pádu do Podzemí dobrého?

Dobré nápady mají autoři v oblasti tvorů z Podzemí. Transformování různé havěti, zejména pavoukovců, do ještě děsivějších forem vychází, scény z Podzemí jsou mnohdy až naturalistické, odporné. Nechtěl bych potkat tzv. „opičí pavouky“, natožpak létající „jasoně“, křížence netopýrů a bůhvíčeho, podle autorů předobraz toho, čemu dnes říkáme „andělé“. Kouzelné.

Celá trilogie se snaží nebýt plytkou fantasy bez návaznosti na tento svět. Je jednoznačně vidět snahu ukázat některé problémy lidstva – ať už nedostatečnou ochranu přírody (přestože jde o argument Styxů, tedy „těch špatných“), nebo připomenutí druhé světové války (Styxové v roli nacistů, Koprolité v roli Židů?). Tyto náznaky jsou ovšem natolik zmatené a nedotažené, že z nich nelze nic složit dohromady. Bohužel.

Podobně jako knihy o Harrym Potterovi nebo série Tetování krví je i Podzemí založeno na silném příběhu (zde máme tu „hybnou sílu“ z obálky). Objevují se dějové zvraty, ubohý čtenář bez oddechu hltá stránku za stránkou, Will i Chester taktak unikají z děsivých situací, ostatní dějové linky fungují jednak jako zpomalovače děje, jednak jsou napínavé i samy o sobě. Jenomže. Tetování krví má promyšlené pozadí, téměř čtvrtinu každé knihy tvoří vysvětlivky, mapy, slovníčky a podobně. V Harrym Potterovi jsou zvraty uvěřitelné, jsou sice náhlé, ale vypadají jako dlouho plánované, je pouze čtenářovou chybou, že si jich „nevšiml“. V Podzemí jsou zvraty značně pochybného charakteru. Už první ve Volném pádu do Podzemí – z paní Burrowsové, která předchozí dvě knihy seděla u televize a nevěnovala se... vlastně ničemu, se stává superhrdinka, která miluje své děti, rychle chápe vše, co je jí vysvětleno (a ani se moc nediví), a nakonec dokáže nejlépe ze všech postav odolávat styxskému Černému světlu. Ostatně, celý příběh je postaven na pronásledování Willa a Chestera. Oba sice vědí, co se děje, nicméně je krajně nepravděpodobné, že by byli schopní nějak zabránit úsilí Styxů. Styxové však – naprosto iracionálně – místo svého roky promýšleného plánu věnují veškerou snahu na dopadení obou čtrnáctiletých chlapců. To, že se Willovi a jeho otci jako jediným povede dostat se z Průduchu na Povrch už vůbec nekomentuji.

Pokud ses, milý čtenáři, obával špatného konce, značně jsi podcenil autory Podzemí. Celá trilogie končí otevřeně, co hůř – končí natolik otevřeně a chybí tolik dějových linek, že to vypadá na pokračování. V Japonsku už vyšla manga inspirovaná Podzemím, jsou prodaná práva na film. Chápu, že jsou v tom asi velké peníze. Ale přesto by další díl pouze rozmělňoval a opakoval to, co bylo použito v už vydaných dílech. Podzemí už stačilo, přijďte s něčím novým. A lepším.

Hodnocení: 40 %.

Volný pád do Podzemí (Hloběji do podzemí od Honzy Křečka a Pagiho, Ztracený svět v podzemí od Pagiho a H. Křečka)
/FreeFall/