RECENZE: Petra Neomillnerová, Sladká jako krev

19.5.2008 6:00

Sladká, jak krev Petra NeomillnerováTina je tak trochu hodně zvláštní upír. Stříbro jí způsobuje jen ekzémy a sluneční světlo jí nevadí. Ale krev ke své existenci potřebuje. A stejně zvláštní je její profese - stará se o to, aby upírská komunita v Praze byla tak málo nápadná, jak to jde. Jenže během krátké doby se ve městě objeví několik mrtvol, vypitých jak sáček od mléka. A z Berlína přijede Kay, upír a zabiják upírů, vyslanec své matky Gothel. Timotej, hlava pražských upírů, má důvod se bát o sebe, o své ovečky i o vratkou rovnováhu společné existence upírů a lidí v Praze.

Tina se pustí do vyšetřování a zjistí, že její obavy jsou na místě. Vypíjení mrtvol a neregulovaná iniciace nových upírů je součástí mocenského boje uvnitř pražské komunity. Ale kdo ze Starých se pustil na válečnou stezku proti Timotejovi? Jakou úlohu v tom hrají Gothel a Kay? Proč se Samuel, který sám není upír, přestože se již staletí zná s Timotejem a s tajemným otcem - iniciátorem Tiny, angažuje v Tinině pátrání a boji?

Příběh je inspirovaný Anitou Blakeovou, je však postavený na jiných základech. Boj s upíry a mezi upíry tu ovšem samozřejmě také je, jak jinak lépe vnést do příběhu akci a zápletku? Petra Neomillnerová staví na tradičních upírských motivech a nepovažuje za nutné je příliš modifikovat - jen Tina z tohoto rámce trochu vybočuje, to ale do příběhu patří a je do něj s citem zapracováno.

Román je nejen inspirovaný Anitou Blakeovou, ale patří do stejné kategorie - je to dobrodružná upírská literatura, odpočinkové čtivo seriálového charakteru (druhý díl už také vyšel), s přiměřeným mixem napětí, humoru, špetkou romance a trochou sondy do psychologie dospívajících (čímž nemíním Tinu, té je několik set let). Petra si také drobet dělá legraci ze současné fascinace mladých upírskou tématikou, tento motiv jí i posloužil při výstavbě příběhu a zápletky.

55%

Petra Neomillnerová: Sladká jako krev
obálka: Marek Hlavatý, grafická úprava: Dagmar Krásná