RECENZE: Petr Vyhlídka, Meč z Flatlandu

17.6.2010 0:05

TOPlistCamelot vydáváme už víc než rok. Jeho recenzní část je vždy plná chvály a přestože se v ní občas objeví i nějaká ta kritika, většinou nakonec dojdeme k názoru, že přečtení té či oné knihy stálo za to a že se nám vlastně líbila. Je to způsobeno tím, že my nečteme špatné knížky, a když už se nám nějaká taková dostane do ruky, nenapíšeme o ní, protože nás nezaujala ani svou nekvalitou. Zkrátka, nebyla dost dobrá ani dost špatná. Po roce to ale přestalo šéfredaktora bavit a já jsem byl požádán, abych napsal o nějaké VELICE špatné. Možná se teď ptáte, proč začínám tak dlouhým úvodem. Je to proto, že kniha, o které budu dnes psát, nemá prakticky žádnou dějovou linku, takže bych její recenzi nedokázal roztáhnout do dostatečných mezí.

Kniha Meč z Flatlandu začíná přibližně jednostránkovým popisem louky, která je pro další děj téměř nepodstatná. Budeme o ní číst následujících jedenáct stran a pak už se s ní nesetkáme. V první kapitole se kromě toho seznámíme s hlavním hrdinou Connor Hu Gwynem (v podobném duchu se nesou i ostatní jména a názvy, tudíž je nemožné pamatovat si po dočtení jména třeba jen poloviny postav), s Eirikem Han Reodem (který se zde, druhou kapitolou počínaje, nevyskytuje) a s dívkou v bílém (což je démon, který přizabije Eirika, a tak jeho úloha končí). Nakonec zde zaregistrujeme pokus o osvětlení historie jejich vesnice, ve které se nakonec odehrává asi půlstránkový děj nijak neovlivňující děj budoucí. Pokud říkám, že něco neovlivňuje děj, není to tak docela pravda. Pakliže něco děj nemá, není ho totiž možné ani ovlivňovat. Autor pravděpodobně došel ke stejné úvaze, a proto jakýsi vývoj hrdiny, navazování jedné kapitoly na druhou a podobné základy knihy úplně vypustil. Se samotným mečem z Flatlandu se setkáváme až ke konci knihy, v kapitole velmi trefně nazvané Meč z Flatlandu. Meč tam z nějakého neznámého důvodu ochrání jakýsi nově se objevivší hrad a tím jeho úloha končí. Mezitím je samozřejmě spousta kapitol, ve kterých se Connor například vrhne z útesu a pozabíjí půl armády nemrtvých nebo vykoná podobné heroické činy.

Přestaňme ale pomlouvat a začněme chválit (věnujme tomu opět celý odstavec). Styl ušel, obálka byla hezká.

Meč z Flatlandu je tedy jedna z nejhorších knih, jaké znám (ano, horší než Zatmění). Z výše uvedených důvodů dávám knize nejhorší hodnocení v dějinách časopisu.

Hodnocení: 10 % (mimořádně špatné).