RECENZE: Petr Schink, Století páry

15.4.2010 0:05

Století páry Petr SchinkTOPlistFastynger van Hauten hájí svoji pochybnou existenci v neveselém, brutálním světě plném vražedných robotáren, nedospělých šlapek a dětských otroků, jejichž život nemá cenu ani příslovečného zlámaného groše. Tento svět je postavený na rozporu končícího středověku a nastupujícího věku páry a průmyslové revoluce. Setkávají se tak dva opačné pohledy na jeho další směřování, z jejichž střetů plyne mnoho konfliktů a nekončící mocenský boj plný intrik a vražedných podrazů.

Vynikající pistolník van Hauten má své dvě sterlingerky opravdu rád a bez nadsázky se dá říci, že jen díky nim a svému industriálnímu nadání je ještě na živu. Ve světě, kde spolu navenek i skrytě zápasí představitelé metafysických sil a přívrženci industriálního pokroku stojí vždy na straně toho, kdo mu zaplatí víc, i když jako industriál se myšlenkově kloní na tuto stranu.

Rozjezd knihy zajišťují dvě povídky, které již dříve vyšly časopisecky (Rozhraní, Pevnost 2006; Peníze nesmrdí, Ikarie 2006) a pokud je někdo četl již před těmi čtyřmi lety, určitě mu alespoň drápkem uvízly v paměti. Jsou to totiž přesně ty příběhy, ve kterých autor na poměrně malém prostoru dokáže představit velmi zajímavé a originální univerzum, jež skýtá potenciál pro rozvinutí dalšího děje. Po jejich přečtení si pak mnozí pomyslí: „Tohle by rozhodně sneslo další povídku nebo rovnou celý román.“ Minimálně první polovinu tohoto přání Století páry plní. Jedná se totiž o knihu složenou z několika příběhů různých délek, jejichž hlavním hrdinou je výše zmíněný pistolník a tak trochu (občas trochu hodně) smolař van Hauten. Jako červená nit se pak knihou vine povídka, jejíž části prokládají jednotlivé příběhy a jejímž koncem se děj knihy uzavírá.

Je to drsnej svět, kde se hádaj kvéry
tady není místo pro charaktery

Středobodem všeho je postava van Hautena, kterého Petr Schink stvořil jako hláškující postavu s pokřiveným smyslem pro humor a velmi, ale opravdu velmi pragmatickou povahou. Kolem něj se točí veškerý děj a víří svět svíraný ze všech stran temnou metafysickou minulostí a snad ještě temnější industriální budoucností. Té noirové barvy je však místy až přespříliš. To, co skvěle funguje v samostatně čtených povídkách, už není tak dobré v knize, ve které jsou jednotlivé příběhy kladeny bezprostředně za sebe. Tohle ovšem není ani tak chyba samotného autora. Pokud produkuje své práce z určitým časovým odstupem je jasné, že musí připomínat předchozí děj. V knize ale působí toto opakování rušivým dojmem, a tak se snaha o co nejtemnější atmosféru a černohumornou nadsázku občas rozplývá do nechtěné komičnosti. Stejně nevyrovnaně někdy působí i sám van Hauten. Úseky takřka geniálních rozhodnutí totiž střídá s místy, kdy se chová naprosto hloupě, aniž by k tomu měl jakýkoli důvod vyplývající z děje.

Velkou slabinou knihy je však takřka nulová přítomnost napětí. Místy sice obsahuje nepřetržitý proud akce, ale i když se van Hauten ocitne v jakkoli velkém nebezpečí, nemá čtenář pocit, že by se o něj měl bát. Pistolník sice dostává zabrat, ale pokaždé s nějakým tím nepodstatným šrámem vyvázne.

Nechtěl bych ale, aby to vyznělo tak, že je Století páry pouhou podřadnou selankou. Jedno mu totiž naštěstí chybí. Naprosto se nesetkáte s nudnou pasáží nebo stránkami vycpanými nečitelnou vatou. Takřka filmový styl vyprávění sice nedává čtenáři příliš prostoru pro vlastní fantazii, ale na druhou stranu líčí velmi barvité obrazy, které nutí číst dál. Autor také rozhodně nemá problém s obrazností svých popisů. Na své si tak přijdou i fanoušci krvavých „gore“ efektů ve chvílích, kdy hlavy pukají ve sprškách krve, kostí a mozků. Vzhledem k drsnosti místa, v němž se příběhy odehrávají, není nouze ani o vulgarismy a sexuální narážky. Oboje se však nevyskytuje nijak samoúčelně, ale přirozeně doplňuje obraz světa, kde lidský a vlastně ani ten nelidský život nemá příliš vysokou cenu a podmínky pro jeho zachování jsou více než brutální.

Největším kladem knihy tak bezesporu zůstává potenciál, který svět industriálů a metafysiků skýtá a talent, jehož nedostatkem Petr Schink rozhodně netrpí. Jenom by to chtělo pro příště trochu doladit k větší čtenářské spokojenosti.

Století páry (ukázka, Siriova recenze)
Autor: Petr Schink

ISBN: 978-80-7387-337-0