RECENZE: Petr Heteša, Nevermore Baltimore

2.7.2010 0:05

TOPlistKromě několika místních zábavních podniků pro pány by Jerry mohl zdědit i pěknou sumičku peněz. Jenže jsou vázány v podezřelé hře Nevermore Baltimore. Ta se odehrává v lokalitě bývalého Baltimore – města, které je úplně zdevastované a přístup do něho je bez zvláštního povolení zakázán. Kromě zbytků domorodého obyvatelstva se jeho ulicemi potulují podivní tvorové, kterým se říká vyvřeliny, a místní tvrdí, že jde o démony z hlubin rozpukané země.

Pokud chce Jerry něco z balíku po sestře vidět, musí hrát dál místo ní.

Petr Heteša se rozhodl přihrát nám opět poněkud potemnělou detektivku. V těchto časech by to nebylo nic neobyčejného, kdyby zrovna jeho detektivní příběhy s fantastickými motivy nebyly očividně neobvyklé. Nenarazíme v nich na nic, co zrovna frčí. Žádné tesáky, žádná srst, ani záhrobní romantika. Kdepak, skutečný mistr si vystačí s poctivou záhadou a jako koření používá dosud prakticky neznámou přísadu.

Ano, her už jsme ve fantastice potkali povícero (ostatně sám autor využil motivu PC hry v povídkách Nečistá hra – 1987 a Těšíme se na vás – 1991), ale klasická úkolovka? To snad ne. Něco tak krotkého a neakčního… Zdá se, že hodně záleží na prostředí, ve kterém je potřeba úkoly plnit. A taky na spoluhráčích. A možná i na autorovi? Heteša je čím dál více doma ve víceméně civilním a reálném prostředí. Je umírněný, neplýtvá ani akcí ani hláškami a v tomto případě je i fantastický motiv pouze dochucením textu.

A právě v tom tkví podstata jeho kvalit. Z fantastiky opravdu nemusí emzáci nebo jednorožci vyskakovat z každého odstavce a proud krve může být klidně jen nenápadnou stružkou. Písmena jsou hlavní zbraní ve válce o čtenáře a Petr Heteša je zkušený veterán. Zdánlivě jednoduchý a čtivý styl vás vtáhne a pak už se nestačíte divit, jaké zvraty si pro vás autor nachystal. Cože, vážně to mělo skoro 600 stran? Ani jsem si nevšimla.

Brokilon poskytl vydatnému špalíku pěknou úpravu. Obálka Marka Okońa spolehlivě přitáhne oko a donutí Vás vytáhnout peněženku, protože ten pán na obrázku třímá zbraň velice zuřivě a je evidentně dost rozrušený. Bůhví, čeho všeho je schopen.

Drobnou perličkou je, že Heteša se na Nevermore Baltimore odkazuje ve své předešlé knize Démoni jsou věční. Budoucí příběh shlédne hrdina Démonů jako film a se čtenářem se podělí o jeho děj. I tady má autor náskok před spoustou kolegů – běžnější bývají odkazy na díla starší, nikoliv dosud nevydaná. Podobný případ jsem snad nezaznamenala ani u Stephena Kinga, skutečného krále autoreference (laskaví čtenáři mě jistě opraví, je-li to jinak).

Využití tohoto typu herního motivu považuji za nejsilnější triumf nejen Nevermore Baltimore, ale snad i české fantastiky jako takové. Na rozuzlení příběhu pak lze nahlížet dvojím úhlem: Někomu by mohlo připadat lehce rozklížené, jinému naopak ze života, zbavené elegantních náhod uměle vytvořených příběhů. Ať už aspirujete na členství v té nebo oné skupině, nový Heteša rozhodně stojí za přečtení.

Nevermore Baltimore
Heteša, Petr

Nakladatelství: Brokilon