RECENZE: Petr Heteša, Cybrain I. – Spousta času na smrt

5.2.2010 9:05

Spousta času na smrt Petr Heteša Cybrain 1TOPlistTrpíte nedostatkem financí? Chcete si trochu užít? Nebo jen toužíte na nějaký čas vypadnout z naší kruté reality? Pokud si alespoň na jednu z těchto otázek odpovíte „Ano“, mám pro vás snadné řešení. Upište se Cybrainu. Je to jednoduché: Podepíšete smlouvu, necháte si svůj mozek připojit k napůl biologickému superpočítači a pak se na dobu určitou pohybujete v kyberprostoru, i když nikoliv volně, musíte dělat to, co vám řeknou. A to vše samozřejmě za odpovídající honorář.

Tento systém docela pěkně funguje, než se mezi „připojenými“ objeví Greg Honberg. Nepamatuje si na nic z posledních čtyř měsíců, neví jak se ve virtuální realitě ocitl a tvrdí, že žádnou zatracenou smlouvu nepodepsal. Je ale odhodlán tomu všemu přijít na kloub, ať už je pravda jakákoliv. A akční jízda může začít.

Nač si něco nalhávat, kyberpunk už má nejlepší léta dávno za sebou. Nejrůznější moderní superpočítače, virtuální reality, androidi, atp. před dvaceti lety působily takové pozdvižení, protože vypadaly jako nedosažitelná budoucnost, dnes to vše máme téměř na dosah ruky. Přesto se ale zdá, že v posledních letech je tento subžánr opět na vzestupu. Stačí vzpomenout třeba antologii Singularity nebo trilogii o Jenny Casseové. Přispět svou troškou do mlýna se rozhodl i Petr Heteša ve své tetralogii Cybrain.

Nemá cenu hledat v Cybrainu něco víc než rychlý akční nářez, ničím jiným totiž úvodní díl této série s podtitulem Spousta času na smrt není. Jasně, mohli bychom říct, že kniha chce upozornit na korupci ve vládních organizacích nebo na hrozbu dalšího zdokonalování současných technologií, něco v tom smyslu se ale snaží říct každé druhé kyberpunkové dílo. To vše je v Hetešově knize podřízeno tomu hlavnímu – akci. Pokud si Petr Heteša před psaním udělal nějakou osnovu, mohla vypadat nějak takto:

• Úvod
  • Cesta do bodu A
  • Přestřelka
  • Cesta do bodu B
  • Přestřelka
  • Cesta do bodu C
  • Větší přestřelka

Naštěstí je Petr Heteša autorem již více než zkušeným a tak dokáže stereotyp vyprávění narušit tady pěkným nápadem, tady nečekaným zvratem. Do toho si připočtěte ještě autorův smysl pro humor, vybroušený styl (za zmínku stojí zejména přirozeně působící dialogy, kterými je Petr Heteša pověstný) a máte vyhráno. Výsledkem je skvělý a zábavný akční masakr.

Úplně bez poskvrnky ale není ani tato kniha. Petr Heteša se bohužel nedokázal vyhnout obvyklé nástraze číhající na autory píšící akční knihy. Postavy jsou až příliš jednoduché a nepropracované, schází jim nějaký třetí rozměr. Rovněž je na knize poznat, že se jedná o první díl série, vynořuje se mnoho otázek, dočkáme se však odpovědí jen na naprosté minimum z nich. A i tyto odpovědi obsahují zbrusu nový balík dalších otázek.

Přesto je však „Spousta času na smrt“ dílo nadmíru povedené. Pokud se prokoušete přes pomalejší začátek, čeká vás skvělá adrenalinová jízda virtuálním světem. Na nějaké obsáhlejší soudy je ještě brzy, na to si musíme počkat, co přinesou další díly. Petr Heteša však má našlápnuto víc než dobře.

Cybrain I. – Spousta času na smrt (seznam článků týkajících se Petra Heteši, ukázka z románu)
Heteša, Petr

Edice Pevnost, sv. 55