RECENZE: Paul Hoffman, Levá ruka boží

20.2.2010 9:05

Levá ruka boží Paul Hoffman Left Hand of GodTOPlistThomas Cale to v životě nemá vůbec lehké. V pěti letech byl odveden do Svatyně Oběšeného Vykupitele a musel velice rychle přijmout životní styl skládající se ze tří složek. Bolest. Hlad. Víra!
Ta je nejdůležitější. Víra v Oběšeného Vykupitele a ve svaté, je to co by ho mělo držet na živu. Víra by mu měla umožnit přežít vojenský výcvik a kruté trestání za sebemenší prohřešek, jímž může být i projevení jakékoli vlastní myšlenky, či prosté přátelství. Soužití se stovkami dalších chlapců v budově bez dveří a oken, v temných chodbách táhnoucích se na míle daleko a živoření na pokrmu, kterému se přezdívá "Umrlcova noha", a který je všechno, jen ne k jídlu.

Jenže Tomas Cale a spousta jiných nevěří, místo víry mu stejně dobře slouží kombinace strachu, racionality a vůle přežít. A právě vůle přežít dostane Cala do problémů, které začínají krádeží jídla, vraždou jednoho z Vykupitelů, záchranou dívky, která by teoreticky neměla ve Svatyni vůbec být a končí tím, co se, kam až dějiny Svatyně sahají, ještě nikomu nepovedlo. Útěkem a následným střetem s dosud neznámým světem.

Levá ruka boží se stala bestsellerem ještě před vydáním. Nápis na obálce hlásá, že vyjde najednou v mnoha zemích, a že je to světová premiéra. Vím, autor za to nemůže, ale já to zmínit musím. Nemám totiž důvěru ke knížkám, jejichž cena se z poloviny skládá z ceny marketingu. A s takovou nedůvěrou jsem také ke knížce přistupoval. Co se dá totiž od takové knihy očekávat? Nový Harry Potter? Naštěstí zřejmě ne.

Pokud bych měl typově srovnávat, spíše bych Levou ruku boží přirovnal k Sapkovského husitské trilogii či kukaňovské trilogii od Vladimíra Neffa. Pravda, Levá ruka boží je o mnoho temnější. Nikoli prostředím, to bych označil za alternatvní verzi evropského středověku s mnoha odkazy na známá místa. Temnota vychází hlavně z postavy hlavního hrdiny, který se nám, jak příběh postupuje, velice zajímavě profiluje. Je sice postavou pozitivní, nikoli však hrdinou se srdcem na pravém místě, nebo ano? To už je na každém z vás, koho v Tomasi Calovi uvidíte. Troufám si ale tvrdit, že s hrdinou tak či onak žít a cítit budete. Má i svoje literární chybky. Občas se v něm člověk nevyzná, někdy se chová trochu nelogicky (Nejvíc asi praští do očí hláška: "Souboj není balet" - z úst člověka, který nikdy neviděl tanec, natož divadlo a pravděpodobně ta slova ani nezná.), ale kdo je bez chyby?

Příběhově jde o stejné schéma jako u výše jmenovaných děl - hlavní hrdina se dostává do jednoho problému za druhým a mnohdy z nich vybruslí jen díky neobyčejné přízni paní Štěstěny. Aby toho nebylo málo, na každém kroku si tvoří nepřátele, ať už jde o staré známé Vykupitele, ti ho pochopitelně moc nemusí, nebo lidi tam venku, kteří ho nechápou. Přesto se nepoučí a skočí rovnýma nohama do další šlamastiky s potenciálně tragickými důsledky. Dobrodružná klasika, která nikdy neomrzí.

Taková je Levá ruka boží, od začátku až do konce, s několika málo zvraty jak se sluší u dobrodružné literatury a já jsem za to byl rád. Hlavně proto, že se moje chmurná očekávání nenaplnila. Levá ruka boží je svěží čtení, které si vás přitáhne a nepustí až do konce. Není to žádný přelom v žánru, žádný pokus o nového hrdinu miliónů se nekoná a já si troufám tvrdit, že je to dobře. Na textu je vidět zkušenost autora, hlavně proto, že se nezasekává, plyne jako řeka a nenutí přeskakovat některé pasáže, dovolí očím jet po jedné řádce za druhou, dokud není konec. Nechce se přiživit na popularitě jiných děl, nekopíruje, jde si vlastní cestou. Tou, kterou s ní rád půjdu vstříc dalšímu pokračování. Cestou dobrodružství.

Levá ruka boží (informace o autorovi, ukázka z knihy, Lamentina recenze)
/The Left Hand of God/
Hoffman, Paul