17.4.2024 | Svátek má Rudolf

RECENZE: P. C. Castová a K. Castová, Zrazená (Škola noci 2)

18.8.2010 0:07

Tento text naleznete i na www.sarden.cz, kde můžete bez registrace diskutovat a využívat mnoha dalších výhod.TOPlist

Zoe Redbirdová není na nové škole (rozuměj pro upíry) ještě ani měsíc, a už jsou z toho dva středně tlusté svazky. Zatímco první díl ,,Označená" byl spíše jakýmsi zahřívacím kolem, rozhodly se autorky (maminka s dcerou zhruba ve věku hlavní hrdinky) ve druhém díle přimíchat do omáčky také nějaký ten děj. Opět se setkáme se známou partou Zoeiných kamarádů: černoška, blondýna, prostinká venkovanka, gay a prototyp dokonalého kluka, pardon, upíra. Opravdu je to jen můj dojem? Ne, není. Ať žijí stereotypy!

Hlavním problémem Zoe už není skutečnost, že se z ní stálo upíří mládě, ale její bývalý přítel Heath. Lidové moudro, že není lehké někoho sbalit, ale se ho zbavit, se tu projeví hned několikrát. Na Zoe opačné pohlaví jen letí. Co s tím? (Podotýkám, že téměř všichni upíři jsou vyložení krasavci – dlouhé černé vlasy, případně hustá blond hříva, vypracované svaly, štíhlá kočičí postava…) Před naší hrdinkou tudíž leží nelehký úkol: Jak zvládat chodit s jedním klukem, s jedním upířím mládětem a s jedním dospělým upírem současně, a ještě u toho zůstat počestná?

Kladem knihy je, že neunavuje čtenáře líčením toho, jaké učivo zrovna upírská mládež probírá (vesměs jde o předměty humanitního rázu plus nějaký ten šerm, případně jízda na koni). Bohužel hodně stránek zabírá neustálé opakování obřadů na uctění upírské bohyně Nyx. Ačkoliv vyvolávací obřad probíhá pořád stejně, autorky ho vždy pečlivě popíší. Je to skoro stejně zábavné, jako když člověk čte o famfrpálových zápasech. Školu noci mohou číst také osoby slabší mysli, neboť cokoliv se v ní přihodí (a že toho není moc), se tam ještě mockrát poté zopakuje. Autorky se navíc zřejmě domnívaly, že mezi čtením (případně napsáním) jednotlivých dílů budou velké prodlevy, a proto je potřeba, na začátku každého nového dílu vždy shrnout, co se událo v dílu předchozím (událo-li se něco). To se ale spletly. Psaní dalších pokračování jim jde od ruky (zatím), a čtenáři nadšeně zkupují jeden díl za druhým (zatím). Nebo si to nekoupí vůbec. Jinými slovy, buď se vám to líbit bude nebo nebude. Kompromis neexistuje, ne u tohoto cyklu. To, co jsem psala už v recenzi na ,,Označenou", tj. že Školu noci ocení především náctileté slečny, pořád platí. I starší čtenářky si však přijdou na své – mimo jiné si člověk uvědomí, jaké problémy řešil, když s ním cloumala puberta a uvnitř ho zahřeje, že zaplaťpánbu nic z toho už řešit nemusí.

Ve srovnání s Označenou je druhý díl Školy noci vydařenější, takže pokud vás první kniha neodradila, směle si kupte i tuto!

Zrazená /Betrayed/
Cast, P. C. - Cast, Kristin