RECENZE: Orson S. Card, Učedník Alvin

14.12.2009 12:05

Učedník Alvin Orson Scott CardTOPlistNečtu často mnohadílné fantasy ságy, zvlášť ne takové, které zatím celé nevyšly česky a dokonce ani nejsou celé napsané. Nebýt autorem slavný Card, nebýt kniha ověnčená cenami od čtenářů i kritiků a kdyby nebylo zřejmé, že Alvin učedník představuje uzavřený příběh, který můžete číst bez znalosti předchozích dílů, tak bych se do čtení asi nepouštěl.

Rozhodně se nejedná o některý z tradičních poddruhů fantasy. Alvinův příběh se rozvíjí v plnohodnotné alternativní historii a magie je v tomto světě sice přirozenou součástí života, ale nedělá ho radikálně odlišným od 19. století, jak ho známe z historie.

Nejdříve trochu chvály. Card rozhodně umí vymyslet a napsat výborný příběh a dokazuje to i v Alvinovi. Je to knížka, která vystupuje z řady a dává čtenáři nový úhel pohledu na literární fantastiku. Příběh je silný, ale zároveň čirý a srozumitelný. Nezahaluje se do nepřístupných a nepochopitelných intelektuálních náznaků a narážek.

Card staví především na postavách, na zvládnuté práci s nimi. V knize se jistě objevují zvrácení odporní vyvrhelové a hlavní hrdina je skoro světec. Ale všichni mají své jasné motivace a životní hodnoty, podle kterých jednají. S postavami pak Card sehrává něco na způsob antického dramatu, staví je do konfliktů a příběh je tak poháněný pnutím mezi aktéry. Nutně dochází k osobním tragédiím, které ti dobří překonají díky své morální integritě a ti zlí z nich vyjdou ještě více frustrovaní a zatrpklí, pokud vůbec živí.

Celá kniha ne náhodou působí dojmem moderního umělého mýtu. Card do knih o Alvinovi dal hodně ze sebe, své víry a přesvědčení. Troufám si tvrdit, že ze svých knih nejvíce právě do této série. Jako Mormon určitě slyšel mnoho mýtů o vzniku jejich církve a jistě četl knihu Mormon. Mormoni mají velmi propracovanou a zajímavou mytologii a to je řekl bych zásadní zdroj Cardovy inspirace. Představa dobra a zla jako tvoření a ničení, prezentovaná v téhle knize, se ale dá snadno zobecnit a nabývá vpravdě mytologických rozměrů.

Děj se odehrává na ploše sedmi let a během nich stěžejní postavy knihy dospějí. Přestože vývoj postav je Cardova silná stránka a nemám problém uvěřit, že v osadách na hranicích Spojených států tehdy dospívání takové být mohlo, představa ctnostných a pracovitých puberťáků je pro dnešního čtenáře asi vzdálená. Jen zřídka se tam teenageři chovají tak, jak jsme zvyklí.

Mě osobně byla právě puritánská morálka hrdinů knihy cizí, trochu se míjím s názory vesnických Američanů v době před dvěma stoletími. To ale nemusí být až takový problém, a pokud je čtenář stejně jako autor věřící, tím lépe pro něj.

O dost víc mi vadilo, jak Card dobrý námět rozmělnil. Kdyby knížku proškrtal na polovinu, víc by získala než ztratila. Možná je to tím, že příběh vznikl rozšířením původně kratšího literárního útvaru. Autor často zbytečně tlačí na pilu, když dojde na emoce. Po kdejaké vyhrocené situaci jeho postavy pláčí, objímají se, a ujišťují o svých citech k sobě vzájemně a občas o vztahu k Ježíšovi. Nebo naopak dlouze rozebírají co dělat neměly a jak toho litují a jak se modlí za spásu své hříšné duše. Já nemám problém jim to věřit, ale tím jak intenzivně prožívají každou emoci v knížce, ochuzují o tyto prožitky čtenáře. Vzpomínám si jakou bezmála katarzi jsem si prožil u některých dílů Enderova cyklu (Cardovy skvělé SF série). Alvin je v tomhle směru také dobrý, ale ne až tolik.

Podobnou inflací slov podle mého názoru utrpěla v knize i magie. Když Card popisuje, jak Alvin kouzlí, je to strhující. Ale když vysvětluje, jakým mechanismem magie funguje, je to spíš kontraproduktivní. Nehledě na to, že mezi magii zahrnul i docela všední aktivity jako proutkaření a vysvětlil ho úplně jinak, než jak funguje ve skutečnosti. V hard SF popisy technologií fungují a patří do ní, ale ve fantasy je to průšvih.

Tím ale moje námitky končí. Překladu a redakční práci nemůžu nic vytknout a jak jsem už napsal v úvodu, Card je špičkový spisovatel a i jeho méně povedená knížka je stále ještě dost dobrá.

Jestli jsem byl Alvinem zklamaný, je možná i tím, že jsem čekal Endera ve fantasy. Je ale jiný, takže pokud vás láká nevšední fantasy, kde boje neprobíhají ani tak mezi armádami jako spíš uvnitř postav, tak tohle je to pravé i pro vás. Pokud jste od Carda už něco četli, asi víte jakou úroveň kvality čekat.

Učedník Alvin
/Prentice Alvin/
Card, Orson Scott