19.4.2024 | Svátek má Rostislav

RECENZE: Ondřej Neff, Dvacet tisíc mil pod mořem

20.5.2009 0:05

Dvacet tisíc mil pod mořem Jules Verne Ondřej NeffTOPlistJules Verne ohromuje milióny čtenářů (zprostředkovaně i diváků) po celém světě půldruhého století a našince obzvláště, vždyť jsme byli mezi prvními zeměmi (monarchiemi), které se dočkali překladů jeho knih a následných opakovaných vydání každých několik let. Jeho dílo a osobnost formovala a ovlivňovala nejenom budoucí autory fantastiky. Ne nadarmo se o popularizátorovi vědy zmiňoval i Isaac Asimov. Jenže názory, objevy i formy vyjádření se s dobou mění a moderní dítě už zajisté nedokáže uspokojit svoji představivost čtením klasiky a možná ani pochopit, o čem to proboha autor píše.

A tady následuje první výrazná odchylka. Hned z prvních stránek je zřejmé, že je dílo na Vernea příliš prosté popisů, svižnější a dějovější. Neff si vzal z předlohy nápad a popisnou složku značně zúžil, aby se soustředil na vytvoření řádné zápletky. Výzkumná expedice v zastoupení velrybáře Neda Landa, vypravěče profesora Pierra Aronnaxe a jeho sluhy Conseila se na lodi Abraham Lincoln kapitána Farraguta vydává polapit tajemstvím opletenou příšeru mořských hlubin. Brzy na to jsou s ní konfrontováni a naši tři výtečníci se dozvídají, že potvora nebyla ani vorvaněm, ani narvalem, ale ponorkou kapitána Nema. Jejich dvacet tisíc starých námořních mil světovými oceány se začíná a záhadná motivace kapitána Nema se představuje čtenářům společně se vztahem vůči Farragutovi.

Astonovi se podařilo oživit původní předlohu, udělat z ní myšlenkově bohatší a čtenářsky vděčnější dílo a přitom zachovat nostalgickou patinu druhé poloviny devatenáctého století, ať už si odpůrci tohoto tahu nakl. Albatros štkají sebevíc. Neubylo žádných technických vynálezů ani exotických destinací (z nichž nejfantastičtějšími jsou bezesporu samotná ponorka Nautilus, torpéda, tunel mezi Rudým a Středozemním mořem nebo Atlantida). Závěr knihy je pak opatřen autorovým (Neffovým) dovětkem, ve kterém čtenáře seznamuje s historii samotného Vernova románu, ale také se svými tvůrčími zásahy. Vytvořením konfliktu mezi Farragutem a Nemem se vládce moří stává motivovaným a lidsky pochopitelnějším. Na škodu pak určitě není ani kompletní obrazový materiál malíře Zdeňka Buriana (nostalgií zabarvenou perokresbu Édouarda Rioua však už s některými Vernovými romány budu mít spojenou navěky) a luxusní provedení knihy za velmi přijatelnou cenu.

Odpustíme-li si polemiku nad správností převypravování známých děl, pak se nejnovější knihy Ondřeje Neffa řadí k příjemnému čtení vonícímu dálkami, cestami a také dobrodružstvím, kterému by se neměla bránit žádná věková skupina. Nesuďte dne před večerem, zbytečně byste se mohli připravit o krásy, které četba při soumraku přináší.

Hodnocení: 60 % (70 %, pokud jste mladší 13 let).

Požádali jsme Astona, aby se vyjádřil ke své motivaci k převyprávění několika verneovek, ke kterým Zdeněk Burian namaloval a nakreslil své obrazy a perokresby:

V současnosti začínám (16. května 2009, pozn. redakce) Tajuplný ostrov a za měsíc vyjde Pět neděl v balóně. Ohlasy od knihkupců, knihovníků, učitelů i rodičů jsou jednoznačně ve prospěch albatrosího projektu. Myslím, že v téhle zemi má málokdo Verna tak rád jako já a rozhodně bych se nezúčastnil na podobném projektu, kdybych nebyl zcela přesvědčený, že otevírá Verna čtenářům, k nimž by se nikdy nedostal, to zaprvé, a že je v duchu Burianova ilustračního rukopisu, to zadruhé: i Buriana ve své době inzultovali za poškození "ducha verneovky", já to v dětství zažil! Můj otec například naprosto ty burianovské verneovky nesnášel.
Naštěstí lze koupit celého Verna v klasické úpravě v Návratu, což doporučuji všem, komu se moje a Burianovo pojetí nelíbí.

Na Neviditelném psu se už tomuto tématu věnovalo několikrát nemálo slov a diskuze byla vždy vášnivá, jak se sami můžete přesvědčit.

Dvacet tisíc mil pod mořem (ukázka)