RECENZE: Neil Gaiman a Michael Reaves, Mezisvět

17.1.2008 0:05

Mezisvět Neil Gaiman Michael ReavesTOPlistVíte co je Altiverzum? Je to ten kousek Multiverza, který obsahuje všechny nesčetné Země. Některé z nich jsou ovládány výhradně magií, některé pouze technologiemi a na některých je to vyvážená směs obého. Poměry sil jsou udržovány v rovnováze Mezisvětem, což je nanejvýš důležité, protože obě strany se permanentně snaží o ovládnutí celého Altiverza. Patnáctiletý středoškolák Joey Harker se podivnou náhodou dostane do Mezisvěta, aby zde s překvapením zjistil, že všichni ochránci rovnováhy jsou vlastně alternativní varianty jeho samého z jiných Zemí. On a všichni další Harkerové (obojího pohlaví) mají schopnost Putovat, tedy přemisťovat se mezi světy. Joey projde s ostatními nováčky výcvikem, ale po katastrofálním neúspěchu první cvičné mise je s vymazanou pamětí vrácen domů na svou mateřskou Zemi. Po čase se mu ale vzpomínky vrátí a on se tentokrát sám a z vlastní vůle rozhodne vrátit do nebezpečného stínového světa magie a zachránit své uvězněné kamarády.

Neilu Gaimanovi už u nás vyšla pěkná řádka knih, Mezisvět má ještě spoluautora Michaela Reavese. Příběh je zaměřen především na –náctileté čtenáře a řekla bych, že termín mezisvět může nést i tento význam - svět mezi dětstvím a dospělostí. Kdo z nás dospělých si ještě vzpomene, že to nebylo vždycky slunečné období a že některé situace a z nich plynoucí nutnost rozhodování mohly být peklem? Rodičům ani spolužákům se Joey svěřit nemůže, a proto se obrátí (na české poměry překvapivě) na jedinou osobu, které důvěřuje – svého poněkud výstředního učitele. Ten mu v rozhodování pomůže, aniž by mu vnucoval svůj názor. Jistě není náhoda, že Gaiman knihu věnoval svému synovi Mikovi. Řada autorů píše kromě literatury pro dospělé i knihy pro děti, třeba pohádky. Psát pro puberťáky je podle mne těžší a dělat to dobře, to dokáže málokdo; na rozdíl od primitivních příběhů pro nedospělé všech generací, které svede kde kdo. Knížka je zakončena úsměvným doslovem Gaimana a Reavese o tom, že televizní šéfové nečtou knížky a některé nápady jsou pod (nebo spíš nad?) jejich rozlišovací schopnost. Možná by to částečně vysvětlovalo i to, proč většina sci-fi filmů působí tak zjednodušeně a naivně.

Hodnocení: 70%.

Mezisvět
/Interworld/