RECENZE: Neal Asher, Cesta Sabla Keeche

6.4.2009 0:05

Cesta Sabla Keeche Neal AsherTOPlistPo vynikajícím Stahovači a neméně kvalitních V pavučině, Hranici Řádu a Mosazňákovi představilo nakladatelství Polaris další dílo z prostředí vesmíru Řádu, který stvořil jeden z nejzajímavějších SF autorů současnosti – Neal Asher.

Příběhy Neala Ashera se vyznačují nejen zajímavým dějem, ale také neuvěřitelně propracovanými reáliemi. Autorův vesmír je plný rozmanitých (a uvěřitelných) životních forem a planeta Spatterjay, na které se odehrává děj knihy, je toho exemplárním případem. Svět s výrazným podílem oceánského povrchu mohl uchvátit čtenáře svou faunu a flórou již ve zmíněném Stahovači - Cesta Sabla Keeche se do známého prostředí vrací.

Tři hlavní dějové linie jsou, protože děj se odehrává takřka výhradně na jedné planetě, velice těsně provázané již od samého začátku. V tomto místě je třeba zmínit jediný, navíc spíše lehce odstranitelný, nedostatek knihy – ve většině anotací je Cesta popisována jako druhá kniha série Spatterjay – a je tomu opravdu tak. Příběh je sice samostatný a úplně přímo na Stahovače nenavazuje, velké množství zmíněných událostí a postav však na něj často odkazuje - číst knihu jako první kontakt s dílem Neala Ashera by tak možná mohlo, zejména začínajícím čtenářům, přinést více otázek než odpovědí. Řešení je samozřejmě nasnadě – nejdříve přečíst Stahovače.

Sable Keech je obrovská plachetnice, která má dovézt stovky uměle oživených mrtvol („materáků“) k jejich vysněnému cíli - znovuoživení na planetě Spatterjay, stejně jako se to stalo osobě, po které je loď pojmenovaná. Zmíněný cíl je ovšem velice nejistý - a to nejen díky faktu, že nikdo vlastně neví, jak přesně proces oživení funguje, ale zejména kvůli dramatickému střetu zájmů různých skupin cestujících na lodi.

Souběžně z výše zmíněnou plavbou se pod hladinou oceánu začíná rozvíjet „meziplanetární“ drama. Ve vraku kosmické lodi Pradorů – rasy vesmírných otrokářů, která byla sestřelena při událostech popsaných ve Stahovači, začíná hojit své rány Vrell. Vrell, jedno z dětí původního kapitána lodi – tvor ovlivněný působením všudypřítomného spatterjayského viru, zažívající poprvé v životě svobodu rozhodování, pocit rostoucí moci i boj se svý pradorským původem. Vrellův vzestup (a pád) ovlivní dění takřka globálně, neboť ničivé zbraně na palubě čerstvě dorazivší druhé pradorské válečné lodi příliš ohledů na obyvatele planety neberou.

Jako pozadí dvou výše zmíněných dějových linií se odehrává příběh třetí, který je díky svému tématu a zaměření na dravou faunu Spatterjaye nejen výborným odlehčujícím prvkem v rámci náročného čtení, ale současně jde také o skvělý důkaz autorovy invence důkladnosti při vytváření prostředí pro děj jeho knih. Pouť obří Surmovky za pomstou by bez problému vydala na samostatný svazek.

Neal Asher určitě patří mezi nejkvalitnější autory současnosti, jeho dosavadní knižní produkce si udržuje vysokou úroveň a to nejen po stránce obsahové, ale i co se týká čtivosti – ta je pro české čtenáře umocněna tradičně vysokou úrovní překladu Petra Kotrleho i kvalitní redakční prací. Dosud vydaná autorova díla rozhodně mohou patřit v každé knihovně fanouška fantastické literatury na čelné místo.

Hodnocení: 90 %. Ukázka z románu.

Neal Asher: Cesta Sabla Keeche (The Voyage of Sable Keech)
překlad: Petr Kotrle