RECENZE: Miroslav Žamboch, Hra gentlemanů - JFK 14 Prokletí legendy 2

25.3.2008 0:05

JFK 14 Prokletí legendy 2 Hra gentlemanů Miroslav ŽambochTOPlistZ minulého roku 2007 měli určitě všichni fanoušci Miroslava Žambocha velkou radost. Neboť se vyrojilo mnoho jeho knih. Žamboch je v současnosti skutečně jeden z nejplodnějších a nejvydávanějších domácích autorů. Proč tomu tak je? Odpovězte si sami. Proč ho čtete? Možná protože jeho hrdinové jsou skutečnými hrdiny a na nic si nehrají. Jeho texty jsou čtivé a nabité akcí a přesto mají určitou hloubku...

Jak jsem řekl, minulý rok byl z pohledu fanoušků MŽ velice úrodný. Objevil se ďábelský Drsný spasitel, další pokračování neohroženého bijce Bakly – Holýma rukama, zpět za dinosaury jsme se vydali s románem Predátoři a s komtesou Andreou de Villefort a jejím japonským Mečem se MŽ navrátil do série Agent JFK v titulu Prokletí legendy: Dámská Hra. Doufejme, že letošní osmičkový rok bude také takto plodný.

Již v jeho počátku to vypadá, že ano! Hned v měsíci únoru na nás zaútočil s dalším pokračováním prvního ryze českého sci-fi/Fantasy seriálu Agent JFK. MŽ zakončil, v týmovém žargonu, tzv. „Temnou sérii“ (JWP + TN + MŽ) a přímo se napojuje na díl Tomáše Němce, Stín legendy, (Prokletí legendy: Dámská Hra bylo jen takové příjemné odbočení) dílem nazvaným Prokletí legendy: Hra gentlemanů, takže teď to mají v rukou chlapi! Ehm, tedy páni. Všichni se radujte, jak už povedená obálka Marka Hlavatého napovídá, velký robotizovaný, nebo spíše kyborgizovaný černoch, agent Frank Boorman se po dlouhé době opět vynořuje a dostává se na výsluní hlavní role. Stane na něm samozřejmě spolu s JFK.

John se konečně dostává na tolik vzhlíženou matičku Zemi. Problémy a úkoly se na něj jen hrnou, ale naštěstí je tu Frank Boorman, aby mu přispěchal na pomoc, poté, co mu zachrání frňák, mu kyborg pár těch problémových úkolů odebere a pomůže mu s jejich vyřešením. Kniha se následně rozdělí na dva hlavní proudy. Kovář hledá tajemství Maurbyho zákonu. Boorman si vzal od Agentury dovolenou, ale místo toho, aby se válel na pláži, jedná na vlastní pěst, musí si totiž ověřit Johnovu verzi ohledně války mezi lidstvem a mimozemšťany.

O potyčky není nouze, některé přerostou i v menší bitvy. Krev cáká, elektrická energie jiskří a všude okolo lítají pěsti, kulky, granáty, střely z laseru, kvartové pumy... A nábojový pás je vždy přespříliš krátký. Dva ranaři proti technologickým gildám a korporacím, proti emisarům největšího čaroděje všech dob.

Ačkoli Mirek znovu přesáhl počet stránek (ze standardu 160 na 190 stran), a i když kniha vyšla celkem o 3 měsíce později, než měla (*), přese všechno stojí za to a splňuje vše, co od Žambocha očekáváme a proč ho čteme. Děj běží kupředu nezadržitelnou rychlostí, jako u všech dílů JFK, a nezáleží na počtu stran. Téměř vše logicky sedí, pár mušek se totiž najde.

Když knížku porovnám s předchozími díly, tak je tento díl na rozdíl od předchozích nadmíru zhoustlý, atmosféra je zčernalá a tmavá mračna se pomalu, ale jistě, snášejí jak na Johna, tak i Franka. Protentokrát není text lehký, jak je obvyklé na vlakové čtivo, což pro někoho může být až přespříliš. JFK musí dokonce zajít až na samou hranici svého svědomí a smyslu pro spravedlivost a sám se v tom pomalu nevyzná...

Celý svět JFK 14 působí přetechnizovaným dojmem, androidi, kyborgové, poloroboti, obrovské elektronické kudlanky nábožné, oživlé kávovary… je toho moc. Vize technického světa se povedla, četné konzultace s Tomášem Bartošem jsou na textu znát, což může připomenout právě Bartošovy Žoldnéře. A v neposlední řadě nesmím zapomenout, že ani o napětí není nouze a při posledních stránkách musíte zamáčknout slzu v oku… opravdu! Neboť konec zapůsobí smutně a depresivně – uvidíme, jaký bude John v dalších dílech a jestli ho tento „výlet do země Oz“ nezměnil na vždycky. I s čaroději bude mít totiž v technologické dimenzi co dočinění. Kovář musí snad poprvé v životě napnout veškeré své síly, ty, které má i nemá, jeho největší posilou nejsou upgrade, ultramoderní zbraně, ani bojový komplet, jsou to přátelé, neboť bez baronky Amelie von Techlowitz a Franka Boormana by si Svůj svět zřejmě nezasloužil!

Ačkoliv byl výlet do technologického světa zajímavý, tak už se velice těším na další misi a příjemné osvěžení mořským vánkem v JFK 15, neboť čtrnáctý díl byl opravdu pochmurný a zamračený. John musel být bezcitným a nelítostným, takže očekávám, že se bude zase usmívat, svádět ženský a házet své vtipné poznámky všude kolem. Ono to opravdu jednou za čas chce odbočit a přidat trošku toho temna, jinak by se někdo mohl Johna přejíst. :-)

* - Alespoň podle mých odhadů, by mělo vydávání dalších dílů probíhat jako na drátkách, protože JFK 15 Mloci útočí, Karolíny Francové a JFK 16 Pašeráci v oblacích Vlada Ríši, jsou již napsané a čekají je pouze korektorské a opravné práce.

Hodnocení: 75%.

Agent JFK 14 - Prokletí legendy II : Hra gentlemanů (ukázka)
Miroslav Žamboch