RECENZE: Michio Kaku, Hyperprostor

16.10.2009 0:05

Hyperprostor Michio KakuTOPlistExistuje pátý rozměr? A co takhle rovnou deset rozměrů? Co přesně je teorie superstrun? Existují opravdu červí díry? A paralelní vesmíry? Budeme někdy cestovat vesmírem na velké vzdálenosti? A postavíme stroj času?

Podobné otázky si pravděpodobně klade každý z nás. Kromě toho mohou mít někteří scifisté (jako třeba já) po přečtení přílišného množství beletrie a populárně-naučných článků problémy s odhadováním, co je skutečnost a co je jen fikce. Právě pro ně a pro všechny zvídavé čtenáře sepsal Michio Kaku tuto publikaci. Postupně probírá všechny objevy fyziky, které vedly k zformování teorie hyperprostoru.

Vede nás cestou poznání přes teoretický objev čtvrtého a pátého rozměru ke kvantové mechanice, a od teorie relativity až k teorii superstrun. Na základě poznatku, že čím více odhalených fyzikálních zákonů, tím lépe se vysvětlují a sjednocují teoriemi vyšších rozměrů, vedla naši civilizaci domněnka o superstrunách k předpokládané existenci deseti rozměrů a červích děr. Na závěr se Michio Kaku zabývá také odhadem budoucího vývoje, pravděpodobností cestování vesmírem, jeho osidlováním a možností cestování časem.

Celá kniha je psaná neuspěchaně, důkladně a srozumitelně. Přestože se veškeré mé fyzikální poznatky zasekly kvůli nepříliš kvalitní paní učitelce na základní škole, většinou jsem byla schopna pochopit autorovy výklady. Michio Kaku sepsal své pojednání co nejjednodušším jazykem a používá velmi ilustrativní příklady ze života. Text prokládá také odlehčujícími zajímavostmi a odkazy na díla science-fiction. Tím úspěšně bourá mýtus o podivínských fyzicích, kteří nejsou schopni komunikovat na úrovni běžného jedince.

Čtenář musí při této procházce dějinami a současností fyziky žasnout nad tím, čeho je schopna lidská mysl. Jakých vhledů a konstrukcí. A ještě více úžasu způsobuje pomyšlení, kam až nás tyto vhledy a konstrukce mohou v budoucnosti zavést, co všechno může lidstvo dokázat. Při pomyšlení na záři a nezdolnost lidské zvídavosti a ducha bledne dočasně i veškeré zlo, které člověk dokáže napáchat.

Během čtení jsem si uvědomila, že jsem za ty roky strávené se sci-fi načerpala povědomí o spoustě nejnovějších fyzikálních poznatků. K tomu jsem se navíc ujistila o tom, že prakticky nic, o čem současná science-fiction pojednává, není nemožné. Není sice pravděpodobné, že bychom takových technologií, které by nám umožnily cestovat červími dírami nebo časem, dosáhli v nejbližších tisíci letech, ovšem teoretické možnosti tu jsou.

A teď mě omluvte. Musím si jít zchladit hlavu dřív, než se neřízená střela mého mozku vypaří do vyšších rozměrů.

Hyperprostor (ukázka z knihy ve formátu pdf, Pechyho recenze)
Michio Kaku