RECENZE: Michael Chabon, Židovský policejní klub

23.9.2009 0:05

Židovský policejní klub Michael ChabonTOPlistRecenzentům je zatěžko psát o knížkách, na kterých nenaleznou žádnou chybu. Postavy vám připadají skutečnější než štamgasti z oblíbené hospůdky, o vlastní rodině ani nemluvě. Děj knihy je najednou závažnější než zvláštní vydání novin a když dočtenou knížku odložíte, padne na vás chmura a deprese, protože život už není, co býval před poslední kapitolou. A pak máte napsat „recenzi“. Připadám si jako bych měl napsat soudní obsílku pro mesiáše.

V téhle knížce totiž už jeden mesiáš je. Mrtvý. Leží nad rozehranou šachovou partií, v tuhnoucí krvi má heroin a v zátylku otvor čpící střelným prachem. Detektivu Landsmanovi je jasné, že ho už nespasí, ale může se pokusit spasit sám sebe a případ rozlousknout.

Landsman je skoro klasický noirový detektiv. Jeho soukromý život je v troskách, alkoholem léčí duši a profesní budoucnost má značně nejistou. Ale když v laciném hotelu, kde bydlí po rozchodu se svou životní láskou, někdo zastřelí neznámého tichého nájemníka, pohár trpělivosti přeteče a on se do vyšetřování pustí jako pitbul do pošťáka.

Nevyšetřuje ale v ledajakém městě. Jeho působistě je Sitka, obrovské židovské ghetto někde na jihu Aljašky. Nachází se totiž v alternativním světě, kde Hitlerovcům zatnulo tipec až svržení atomovky na Berlín, a nepodařilo se v osmačtyřicátém založit židovský stát, takže palestinu musí okupovat Egypt a Sýrie. Nepohodlní příslušníci nejhouževnatějšího národa na světě byli deponováni v jiném nehostinném místě, kde jim však zrovna končí nájemní smlouva.

Celá kniha je psaná v přítomném čase, tedy jak z jazykového hlediska, tak i co do letopočtu. Dokonce i několik málo retrospektivních vsuvek je psáno v přítomném čase, což sice posiluje dojem kompaktního celku, ale může být pro čtenáře i trochu matoucí. Jinak je jazyk knihy úplný balzám pro oči, což je vizitkou výborné práce nejen autora, ale i překladatelů a redakce.

Některé originální bonmoty a metafory mě přiměly skoro vybouchnout smíchy, jiné přivolaly mrazení v zádech. Ale každopádně mysl na rozbouřených emocích plula napínavým dějem jako raft na rozvodněné horské řece a přistát a vystoupit ze světa knihy do normálního života nebylo vždy lehké. Poetika některých popisných pasáží působí jako báseň v próze a přistihl jsem se, jak je vychutnávám znovu. Jen někdy jsem měl pocit, že nádherná slovní omáčka by snesla trochu zředit, aby jinak brilantní dialogy získaly na dramatičnosti.

Základní dějová osnova pak je další ukázka mistrovské práce. Autor zkombinoval postavy, jejich motivace a pozadí, do velmi smysluplné detektivní zápletky, pro kterou je prostředí alternativního světa nejen kulisou, ale i katalyzátorem událostí. Snad žádná postava není zbytečná, žádná není nezajímavá a nic není černobílé. Mám sto chutí si to celé přečíst znovu, abych se pokochal tím, jak jednání každé postavy bude přesně odpovídat její roli podle závěrečného rozuzlení. Já si tuhle knížku nakonec možná po čase znovu přečtu, i když zatím jsem se k tomu nedokopal ani u jedné.

Takže pisatel této recenze se připojuje k dlouhé radě obdivovatelů autorova génia a doporučuje, ve vší skromnosti, tuhle báječnou a cenami ověnčenou detektivku dalším čtenářům.

Pozn. redakce: Román získal ceny Hugo, Locus, Nebula. Letos získal Cenu akademie SFFH v kategorii Science Fiction.

Židovský policejní klub (ukázka z románu, recenze Marka Küchlera)