RECENZE: Michael Buckley, Sestry Grimmovy

14.11.2008 0:05

Sestry Grimmovy Zločin v číši pohádek Michael BuckleyTOPlistPrastaré kořeny fantazijního vypravování v naší civilizaci vedou pořádně hluboko a jsou založené pěkně zeširoka. K těm nejstarším patří pohádky. A žánrové příběhy z nich dovedou těžit, ať už jde o fantasy, sci-fi či komiks, o hororu nemluvě. Příkladů je nepřeberně, tak jen namátkou: Sapkowského povídky o Zaklínači, Lemova Kyberiáda, komiks Lucie Lomové Zlaté české pohádky podle K. J. Erbena, atd. Pohádky a žánrová fantastika mají totiž společné něco zásadního: pocit údivu, poznání, že svět je nebezpečné a zázračné místo, v němž lze obstát, ale jen za určitých podmínek. Pohádky bratří Grimmů jsou ovšem drsné, hodně drsné, je tu lež, zrada, vražda, kanibalismus, incest. Doba si ale vyžádala zjemnění, tak nepokrytě vyjádřené zlo už v pozdějších pohádkových sbírkách nenajdeme. Přílišná roztomilost až přeslazenost současných pohádek by byla na zvláštní pojednání, ale tvorba pro odrostlejší děti se už s fenoménem zla a nebezpečí snaží vyrovnat důstojněji. Také první příběh ze série Sestry Grimmovy nazvaný Zločin v říši pohádek tomu odpovídá.

Sestry Grimmovy jsou malé holky ve věku sedm a jedenáct let, jejichž rodiče před více než rokem zmizeli. Našlo se jen opuštěné auto, policejní pátrání nikam nevedlo. Dívky postupně prošly několika pěstounskými rodinami, odkud šmahem utekly, až se o ně nečekaně přihlásila babička. Ovšem mělo to háček. „Sociální pracovnice je posílala k lidem, kteří byli většinou zlí, případně šílení, a obě dívky využívali jako služky či hlídače domu, nebo je jednoduše ignorovali. Ale tentokrát zašla příliš daleko. Vezla je domů k ženě, která už byla dávno mrtvá.“ Nakonec se ale ukáže, že podivná stará paní je skutečně jejich babička a ony jsou prapraprapravnučkami Wilhelma, mladšího z proslulých bratří pohádkářů. Ten se totiž ještě za svého života rozhodl odvézt ohrožené pohádkové bytosti do nové země, do Ameriky. Tady všichni žijí ve zdánlivě poklidném městečku Červený Přívoz, ochranné kouzlo jim je ale nedovoluje opustit. Jenže ospalý klid je narušen. Dojde ke zločinu a babička Grimmová, profesí detektivní vyšetřovatelka, je i se svým přítelem unesena. Sestrám nezbývá, než aby se do vyšetřování pustily samy.

Je celkem pochopitelné, že přenosem do Ameriky přibyly i pohádkové postavy a rekvizity z tohoto prostředí. Pro některé české děti bude možná oříšek identifikovat Plecháče a Dorotčiny kouzelné střevíce (Čaroděj ze země Oz), naopak pro americké čtenáře může zůstat záhadou třeba Gepetto (otec Pinocchia) a Alí Baba. Jenže tím se autor nespokojil. Namixoval do příběhu Puka ze Snu noci svatojánské, mihne se tu i srdcová královna a bílý králík z Alenky, ba dokonce Mauglí a Balú z Knihy džunglí. Myslím, že tahle skrumáž klasických pohádkových bytostí a postav z autorských příběhů knize nijak neposloužila, místy ji znepřehledňuje a spíše škodí. Naštěstí děti jsou mnohem schopnější přenést se přes nejrůznější podivnosti než dospělí. Zato se autorovi nedá upřít schopnost rozvinout zajímavý a napínavý příběh, v němž osoby a věci nejsou vždycky tím, čím se zdají být; za chlapecky upřímným úsměvem se může skrývat pořádný křivák, původně záporná postava se může stát vaším ochráncem a dokonce i nepřítel s vámi může – pokud je to v jeho zájmu – táhnout za jeden provaz. Závěr skýtá i námět na další pokračování. Kniha je pěkně vypravená, text provázejí původní výrazné černobílé ilustrace. A úplně nakonec najdete návod, jak si napsat vlastní pohádku nebo si zkusit test znalosti pohádek. Knížka je vhodná pro čtenáře v rozmezí věku obou sester, a dále pak ad libitum.

Hodnocení: 70 %.

Sestry Grimmovy: Zločin v Říši pohádek
/The Sisters Grimm: The Fairy-Tale Detectives/