RECENZE: Michael A. Stackpole, Velká výprava - od moře po ledovce

9.1.2009 0:05

Velká výprava Od moře po ledovce StackpoleTOPlistVálka s Chytrinou vrcholí. Její protivníci se postupně prodírají jejími výsostnými územími. Zároveň ale pod povrchem vřou nesváry. Stále ještě válka není vyhraná. Bylo by dobré v případě vítězství Chytriny být na její straně, a v případě opačném by bylo dobré sousední vladaře připravit alespoň o kousek jejich území i s poddanými.

Strategické umění princezny Alexie má navrch, přestože nepřítel je silnější a jeho bojovníci jsou nelítostni. Havran, Kerrigen a Rezolut jdou do jámy lvové, zachránit Norringtona, vylovit jej z jeho nebytí. Generál Adrogans systematicky vyčišťuje oblasti od Chytrininých sil. A Chytrina se svojí adoptivní dcerou Isaurou chystá další léčky. Válečné štěstí se díky vytrvalosti a získaným zkušenostem obrací tou příjemnější tváří k Chytrininým protivníkům. Ale Chytrina má v rukávě schovaných několik es. Finální souboj se blíží rychlostí 24 hodin každý den, někdy i rychleji.

Předchozí kniha, vlastně první polovina závěrečného dílu, otevřela cestu k několika vyvrcholením série. A autor tuto volnost využil v míře více než hojné. Ovšem za cenu kliftonova kladívka, které použil hned několikrát, a navíc nechal jeden důležitý motiv zcela netknutý. Přesto hlavním příběhem tu jsou boje s Chytrinou, a ty zpracoval velmi dobře jak ve strategické rovině, tak v taktické - a nakonec i ve vynikajících akčních detailech.

Celá série prošla dlouhým vývojovým obloukem. Na začátku jsme se setkali s Tarrantem Hawkinsem, a hlavním prvkem tu byl rituál masek. Následoval osamocený boj Havrana a Rezoluta proti Chytrině, od Pevnosti Drakonis se už děj posunul do tábora Chytrininých nepřátel a mohli jsme sledovat jejich vzájemné pletichy, a závěr je kombinací válečných scén, přičemž nás dějem stále provází malá, postupně se vyvíjející skupinka hlavních hrdinů. Autorovi se podařilo - i díky posouvání zápletek do nových rovin, při zachování klíčových postav, udržet celkem vyrovnanou úroveň série, a ještě zvyšovat dramatický náboj jednotlivých příběhů.

Hodnocení: 60%.

Michael A. Stackpole: Velká výprava - od moře po ledovce (The Grand Crusade)
překlad: Konstantin Šindelář