RECENZE: Mechner, Sina, Pham - Princ z Persie

15.3.2010 0:05

Princ z Persie MechnerTOPlistUž je to hodně dlouhá doba od vydání první počítačové hry Prince of Persia, a jen o trochu kratší pak od přesunu Prince na můj domácí počítač s procesorem 386 na 33MHz a následně do počítačové učebny na základní škole. To byly časy! Tehdy se vlastně na počítačích ani pořádně učit nedalo, a tak zbývalo jediné - Prince. Učitel měl splněnou hodinu a my přesně 45 minut na dohrání téhle klasiky postavené na jednoduchém příběhu z pohádek Tisíce a jedné noci. Zlý sultán zavřel mladého prince do podzemního labyrintu a ten se z něj musí nějak dostat a zachránit princeznu. To se nakonec podařilo, ale na obzoru se objevily další problémy a s nimi Prince of Persia 2. Příběh byl o něco málo složitější, ale vlastně šlo o totéž - skákat, bojovat, mačkat různé spínače.

Přes svou jednoduchost v nás, dětech 386ky, Prince zanechal spoustu vzpomínek. Nejen dobrých - když už vás po stoosmdesáté zabije ten samý kostlivec a vy se pak dozvíte z návodu v Excaliburu (herní časopis - cca 100kč, pro školáka jmění), že se má obejít, neb jest nesmrtelný, máte chuť začít spořit na letenku do USA, abyste mohli autorovi zakroutit krkem. Každopádně - díky těm vzpomínkám jsem měl jasno. I když komiksy příliš nečtu, tohle by mi ujít nemělo.

Jelikož je za komiksem stejný autor jako za původní hrou, očekával jsem všelicos. Přece jen jde o rozdílné žánry. Naštěstí to Jordan Mechner vzal v potaz a přibral si na pomoc A. B. Sina. Jak se jim Princ povedl? Již v anotaci autoři píší, že se s příběhem vrací k počátkům - do perských legend a pohádek, přesto jsem měl trochu strach, že komiksový Princ z Persie bude jen prachsprostá rubačka s trochou romantiky na konci.

Nemohl jsem se mýlit víc. A. B. Sina to totiž vzal, jak se říká, od podlahy, rozebral perské legendy na malé kousíčky a pak je umně poskládal, přičemž do mozaiky zakomponoval několik narážek na současnost, jeden biblický příběh a dokonce i malou špetku humoru. Celou mozaiku pak znovu rozložil, tentokrát už jen na několik málo částí - ty tvoří dvě hlavní a několik vedlejších dějových linií, které od sebe dělí čtyři století, přesto se ovlivňují a prolínají a spojuje je jedno proroctví, které se ukáže být sice pravdivé, ale nakonec i nepochopené. Odehrávají se ve městě Marv a jeho blízkém okolí (pokud se teď pokusíte hledat na mapě, nejspíš nepochodíte), kdesi v poušti, kde je voda nejdůležitější komoditou, se kterou všechno stojí a padá, včetně hlavního příběhu, ve kterém hraje voda a konkrétně studna, nezastupitelnou úlohu, byť vedlejší.

Nakonec to nezní zas tak špatně, bohužel (i bohudík) to má své ale. Budete knihu muset číst vícekrát - dějové linie, byť tvoří téměř jednolitý příběh o cca pěti hlavních postavách, jsou tak propletené, že pokud nejste opravdu maximálně soustředění, nemáte šanci se v nich vyznat. Na druhou stranu, při dalším pokusu o jejich rozpletení je vám odměnou spousta detailů, které na poprvé snad ani nešly postřehnout. Je na vás, jestli to budete brát jako špatnou vlastnost nebo bonus. U takhle pěkně provedeného díla je to diskutabilní.

Tak se dostávám ke zpracování. Co se týče kresby, ta se pohybuje mezi několika styly, které se někdy liší docela zásadně a jindy jen nádechem, barevným tónem. Vesměs se však dá označit za realistickou. Jak jste jistě uhodli, jsou tak rozděleny časové linie, a tak část knihy je nádherně barevná, až bych řekl optimistická, kdyby nebyly ve stejném duchu kreslené i vraždy a souboje s kostlivci, další pak představuje šedivou, resp. hnědou realitu života v poušti a dočkáte se i několika stránek představujících barevný gobelín a to i se stylem postav, který k tomu patří. Princ z Persie je v tomto směru opravdu povedený kousek.

Proč ten dlouhý úvod z mého dětství? Je to také trochu kvůli závěru knihy. Ta je zakončena doslovem Jordana Mechnera, ve kterém vás provede historií vzniku komiksu i jednotlivých her od úplně prvního pohádkového Prince až k drsným dobrodruhům z posledních herních počinů. Tím velice zajímavě včlení komiks Princ z Persie na volné místo v postupně se rozrůstajícím univerzu, které mimoděk vytvořil. Poslední dilek skládačky zapadne na místo - cvak!

Komiks Princ z Persie je pohádka pro dospělé, věkovou hranici by mohla mít s trochou nadsázky vymezenu nejmladší generací, která ještě hrála / mohla hrát původního prince. Ta skutečnost vám při čtení pomůže, nikoli k pochopení, ale tak nějak zvláštně citově - těžko říct jestli je to tak i s novými herními díly, ale troufám si tvrdit, že ne, jelikož Prince of Persia je na rozdíl od nových, "zahraj a zahoď" dílů, legenda. A co komiks? Ten se legendou nestane, přišel v době kdy jsou pionýrská léta Prince z Persie dávno pryč. Přesto jde o velice kvalitní počin a malé umělecké dílo, které si místo v knihovně každého milovníka Prince, pohádek, ale nakonec i kombinace komiks & fantastika najde.

Princ z Persie
/Prince of Persia/
Mechner, Jordan - Sina, A. B. - Pham, LeUyen - ...