24.4.2024 | Svátek má Jiří

RECENZE: Marianne de Pierres, Nylonový anděl

20.8.2009 0:05

Nylonový anděl Marianne de PierresTOPlistJakkoliv má autorka francouzské jméno a v dedikaci knížky připomíná svého předka - francouzského vikomta, žije a tvoří v Austrálii a sem umístila i děj románu Nylonový anděl. Je to ovšem Austrálie postkatastrofická, vlastně jeden její malý kousek, dvě města od sebe vzdálená jen malý kousek - ovšem nepřekročitelný. Tert se rozkládá na poloostrovním výběžku, který byl zčásti zdevastován při jaderném konfliktu a nemalá část jeho území je navíc ekologovou noční můrou. Od "čistého" Vivacity je Tert oddělen karanténní zónou, kterou může oficiálně překračovat jen někdo a jen někdy, nebo se jí pokusit proniknout ilegálně. Kdo takový pokus přežil, ještě neměl vyhráno.

Dívka Parrish Plessis žije v Tertu a patří do jednoho z několika silných zločineckých klanů. Ráda by nepatřila nikomu, byla svojí vlastní paní - jenže v tak nahloučeném prostoru pro nezávislé příliš místa není. A tak se zamotá do složitého propletence intrik, začínajícího vraždou televizní moderátorky a pokračujícího tempem, které by záviděli i piloti formule 1. Parrish, ošklivé káčátko (vlastně spíš kachna, na dívku je nadprůměrně vysoká), bojuje o život a ještě přitom zkouší tu a tam udělat dobrý skutek.

Marianne de Pierres svoji Austrálii zná dobře - a tuto znalost při psaní románu Nylonový anděl dobře využila. Moderní lidé a jejich věda - či spíše paravěda fantastické literatury - je v jejím podání doplněna o aborigeny a jejich legendy, a v nich našla i klíčové konfliktní momenty příběhu. Parrish sama má svůj volný předobraz v dickenskovských a hugovských dětských hrdinech, bojujících o přežití v chudých čtvrtích. Mezi oběma klasiky a autorkou je odstup půldruhého století, což se samozřejmě promítlo do kulis a rekvizit, princip tu však zůstal. Parrish je stále trochu dětsky naivní - ne ve smyslu hloupá, ale při svých bláznivých eskapádách, kdy kulky létají a krev stříká, se dokáže zastavit a pomoci těm, kdo to opravdu potřebují, protože jsou mimo klanovou síť a v tertské společnosti nemají zastání, je to taková solidarita vyvrženců. Přestože autorka většinu svých postav obdařilo dosti značnou dávkou životnosti (i když některým to při setkání se smrtí nepomohlo), najdeme v příběhu také několik schematických postav.

Nylonový anděl je příběh z neobvyklého světa i prostředí, dobře navrstvený, plný akce a zápletek, inspirovaný americkou drsnou školou, avšak ještě o poznání drsnější. Zajímavě slučuje moderní a tradiční motivy, a je i lidsky vnímavý. (A jeho zakončení přímo křičí, že nás čeká další pokračování.)

Hodnocení: 65 %.

Marianne de Pierres: Nylonový anděl (Nylon Angel)
překlad: Mgr. Jana Odehnalová