19.4.2024 | Svátek má Rostislav

RECENZE: Laurell K. Hamilton, Smrtící tanec - Anita Blakeová

12.1.2010 0:05

Smrtící tanec Laurell K. HamiltonováTOPlistPokud jste takřka nesmrtelný upír, vaše tělo uhnívá za živa (vlastně „mrtva“) a hrozí, že z něj nezbude víc, než oživlá louže slizu, jistě budete chtít využít každé pomoci, která se naskytne. Stejný problém má i Sabin, mocný upír s rozkládajícím se tělem, který prostřednictvím Jean-Clauda požádá Anitu o pomoc, s důvěrou v její nekromantické schopnosti. Avšak ještě dříve, než se Anita může pustit do řešení nového úkolu, čeká ji nepříliš povzbudivý telefonát.

Volajícím je Edward, nájemný vrah, který se specializuje na upíry, lykantropy a cokoli dalšího, co není tak docela lidské, a má pro Anitu velmi zneklidňující zprávu. Jeho další zakázkou má být právě ona. Edward se však rozhodne nabídku odmítnout, protože když bude Anitu chránit, tak bude muset zabít víc lidí, než jen jí samotnou. Začíná se tak rozjíždět pátrání po zadavateli objednávky i hra o Anitin život. Na scéně se totiž neobjeví jen jeden najatý zabiják. Do toho ještě oživovatelce plete hlavu její nadmíru složitý milostný život.

"Slogan knihy" se změnil z "Já s upíry nechodím. Já je zabíjím." na "Netrápí mě, že dokážu zabíjet tak lehce. Starosti mi dělá, že mě to netrápí.", a tak by se mohlo zdát, že autorka pořádně přitvrdí. Jsou sice okamžiky, kdy Anita jedná naprosto bez skrupulí a zabíjí zcela chladnokrevně, ale povětšinou se děj pohybuje někde jinde. Laurell K. Hamilton pak sama charakterizuje tento příběh naprosto přesně Anitinými ústy: „Můj život je něco mezi nadpřirozenou telenovelou a dobrodružným akčním filmem.“ (str. 20) Škoda jen, že tentokrát telenovela nad akcí vítězí na plné čáře. V minulém dílu (Krvavé koleno) nedostal Anitin milostný život tolik prostoru, a tak to autorka, hlavně čtenářkám, bohatě vynahradila nyní.

Trochu do pozadí se tak postupně dostává boj o Anitin život a je nahrazován okecávacími scénami, kdy se stále dokola opakuje pár témat: Richard je příliš čestný a odmítá zabít svého úhlavního nepřítele; Anita miluje Richarda, ale zároveň je přitahována Jean-Claudem; Jean-Claude je bezcitná stvůra, ale má slabost pro Anitu; Anita miluje Jean-Clauda, ale zároveň je přitahována Richardem; Richard je příliš čestný… atd. Občas do tohoto koloběhu zasáhne nějaký útok nebo něčí bolestivá smrt, ale obojí je většinou vyřešeno velmi rychle, aby Anita mohla dostat prostor k romantickému přemítání o tom, koho vlastně miluje víc. Pokud se vám zdá, že tu romantiku omílám stále dokola, vězte, že při čtení knihy se budete cítit obdobně. Má trpělivost přetekla někde okolo strany 263, protože tolikrát vyřčené: „Já tě miluju“ už bylo i na mne moc, zejména proto, v jak krátkém časovém úseku se děj knihy odehrává.

Naopak světlou chvilkou je, když se na scéně objeví Edwardův parťák, ve svém vlastním světě žijící nájemný zabiják, Harley. Škoda jen, že nedostal více prostoru, protože skýtal velmi silný potenciál.

Přese všechno výše napsané se v žádném případě nejedná o špatnou knihu. Jen se oproti předcházejícím titulům posunula od akce říznuté romantikou k romantice říznuté akcí, což může některé čtenáře nepříjemně překvapit. Na druhou stranu tak Smrtící tanec skvěle zapadá do současného proudu upířích knih, které v drtivé většině opustily vody hororu a sklouzly právě do hájemství zromantizované akce. I tak zůstává šesté dobrodružství Anity Blakeové knihou, jejíž děj, přes zmiňovanou ukecanost, odsýpá vcelku svižně a nabízí ukončení Anitina celibátu ve velmi povedené, několikastránkové, erotické scéně.

Tak jako tak ve mně tato kniha vzbudila zvědavost, jakým směrem se budou Anitiny kroky ubírat v dalších dílech. Sám za sebe, a určitě i za další čtenáře, doufám, že budou opět pořádně čvachtat krví.

Smrtící tanec (ukázka, recenze Krvavého kolena a odkazy na další recenze cyklu)
/The Killing Dance/