RECENZE: L. J. Smithová, Upíří deníky - Souboj

26.1.2010 9:05

Upíří deníky Souboj SmithTOPlistAnotace prozrazuje o ději takřka vše podstatné. Druhá kniha Upířích deníků začíná ve stejnou chvíli, kdy končila kniha první. Elena tak stane tváří v tvář Damonovi, ke kterému jí vážou rozporuplné pocity, i když právě v tomto okamžiku jasně převládá nenávist. Ostatně se jí není co divit, protože správně tuší, že ve zmizení Stefana má prsty právě jeho mnohem mocnější a zkaženější bratr. Hned zpočátku se tak rozbíhá závod o Stefanův „neživot“.

Elena zůstává alespoň zpočátku tím, kým byla v knize Probuzení - sebevědomou královnou střední školy. Její pozice se ale začíná povážlivě kymácet právě díky jejímu přátelství se Stefanem, a tak je konfrontována se zcela novou situací, kdy se z obletované a oblíbené studentky stává pomalu ale jistě černou ovcí školy, což vyvolává konflikty nejen mezi jejími vrstevníky, ale i u ní doma. Na pořad dne se tak dostávají hádky s dospělými autoritami, které z vlastního života snad každý dospívající. I díky tomu se mladí čtenáři, hlavně čtenářky, kterým je kniha primárně určena, mohou s náhle revoltující Elenou lépe ztotožnit.
Od knihy, která je proklamována jako čtivo pro mládež, tak opravdu nemůžeme očekávat hluboké filozofické hloubání a na druhé straně ani brutální řežbu, i když na krev a smrt nakonec dojde, což se ostatně od upírské knihy dá očekávat.

Příběh provází jednoduchý lineární děj, který plyne vcelku předvídatelně, bez větších dějových zvratů a stabilním tempem. Z tohoto poklidu se autorka dokáže vymanit až v závěrečných kapitolách, které ukazují, že i ona umí psát více dramaticky a s notnou dávkou napětí. Právě samotný závěr knihy, pokud se nejedná jen o mimovolný výkřik do tmy, je příslibem pro pokračování, které pod názvem Zášť plánuje Fragment již pro leden 2010.

Upíří deníky - Souboj (recenze prvního dílu)
/The Vampire Diaries - The Struggle/
Smith, L. J.