RECENZE: Kratochvilná fantasy

18.2.2009 0:05

Kletba von Krumpelsteinů a jiné hrůzy John MorressyTOPlistJohn Morressy je u nás spojován především s cyklem příběhů o čaroději Kedrigernovi, mistru odeklínacích kouzel. Autor píše převážně humoristickou fantasy a je dost plodný; proto zamrzí, když poslední výbor jeho prací obsahuje řadu věcí již dříve uveřejněných. Do výběru se dostalo dvanáct povídek, z toho tři jsou věnované právě Kedrigernovi a jeho ženě Princezně. Další jsou celkem pestrá všehochuť, sbírka sice připomíná tak zrochu paběrkování na posečeném poli, ale i to, jak známo, může přinést potěšující výsledky. Morressymu je nutno přiznat fabulační lehkost, zdařilou charakteristiku postav, smysl pro nadsázku a parodii, ovšem silnější pointa někdy chybí. Titulní povídka Kletba von Krumpelsteinů a jiné hrůzy: obsah 1. dílu (výtah z knihy kapitola po kapitole) připomíná libreto Cimrmanovy operety Proso. Teprve v 10. kapitole se dozvídáme, co to ta Kletba je: „Princ Wolfgang, který nemůže spát, lovit ani si sám zapnout kabátec, vyklouzne z hradu přestrojený za cestovní vak a zamíří do Ameriky. V podšívce přitom ukrývá rodinný recept na nízkokalorický blackforestský zákusek z tofu, známý jako Kletba von Krumpelsteinů. Body a Pořez přemohou s pomocí švýcarského armádního párátka svoje stráže a uniknou z mimozemské kosmické lodi i s přesvědčivým řešením Fermatova posledního teorému.“ Lehkovážnému tónu se vymykají dvě povídky – Blázen a Umělcův příběh. V něm o svém životě plném zvratů vypravuje Daidalos, výjimečně nadaný sochař, stavitel, vynálezce a miláček bohů. Ale přízeň bohů a pozemských vládců je vrtkavá, rychle se změní v pravý opak. Za radost z tvoření platí Daidalos smrtí všech svých nejbližších. Bezmocně přihlíží i smrti syna, strmému Ikarově pádu z oblohy. Přesto si ke konci života přeje jediné: moci ještě jednou vzlétnout.

Pro tento druh literatury se ujalo označení „čtení do vlaku“, jenže se mi zdá, že nás jezdí vlakem čím dál míň. Takže spíš knížka do televizního křesla; zahoďte ovladač a pusťte se do toho. Morressyho kratochvilné historky jsou sice jen takové úsměvné čtení, jen taková jemná legrace. Ale i to je o hodně víc, než vám televize může nabídnout. (No dobrá, strefovat se do televize je dost laciné, tak už mlčím.)

Hodnocení: 60%.

Kletba von Krumpelsteinů a jiné hrůzy
Morressy, John