RECENZE: Konrad T. Lewandowski, Noteka 2015

4.7.2006

Noteka 2015Novinář Radoslav Tomaszewski - jakési druhé já Konrada T. Lewandowského - je hrdinou povídkového cyklu, v němž se pohybujeme v Polsku současném, budoucím i trochu paralelním. V úvodní povídce Mazal dostává čtenář pěkně po papuli. A nejenom čtenář. Hned v úvodu totiž gigantický výbuch vytvoří ze zbytků lidských těl na stropě nádražní haly novodobé (s)grafitti, a mrtvolami autor nešetří ani v dalších epizodách tohoto příběhu. Nečekejte tu pointu - tou by mělo být vaše vlastní zamyšlení nad souvislostmi, které tu autor nadhodil. V následujícím příběhu, nazvaném Ztracený výzkumák, se pro změnu dozvíme, jak to je vlastně s oněmi paralelními a alternativními světy, které tak často autoři SF využívají.

Myslotvary vznikají působením jedince na vrcholu mentální pyramidy - a tím dotyčným se stal právě Radoslaw Tomaszewski. Jako spousta hrdinů v podobné situaci, i on musí řešit dilema, zda tuto svoji moc využít a když, tak jak. Evropa a vlastně celý svět v moci ekologistů - to je kulisa příběhu Tácek. V Polské ruletě 2 se objevil příběh Noteka 2015, polská varianta sellerovského Myš, která řvala. V povídce Oheň nás autor vnáší do světa, kde vládne tvrdý feminismus. Ovšem to hlavní na příběhu je popis mnoha a mnoha cyklů, kterými se řídí vývoj společnosti za posledních pět či kolik tisíc let.

V Polské ruletě jsme poznali povídku Živé prachy, tady najdeme na ni navazující příběh Peníze štěstí nenosí - a ke cti autora nutno podotknout, že původní pointu neopakoval, ale použil ji jako východisko pro nový příběh a novou pointu. Také v povídce El Niňo 2035 Konrad T. Lewandowski použil double twist - dvojitou pointu, díky níž se od původního tématu dostaneme k tomu, co je avizováno v titulu povídky. Závěrečný Pohádkový problém je - prostě pohádkový problém, přestože vypadá jako něco úplně jiného.

Z pohledu čtenářského tu vždy je první vrstva naplněná humorem, hlášky Radoslava Tomaszewského zpravidla stojí za to - ať to jsou jeho postřehy uváděné v nepřímé řeči, či jeho repliky na okolí. Tím to ovšem nekončí - a ani by to nevysvětlilo oblibu těchto příběhů. Autor, který má velmi dobré vědecké zázemí (vystudoval chemické inženýrství a obhájil doktorskou práci z oboru filozofie techniky), tu předvádí vynikající schopnost stavět nečekané konstrukce na existujících základech. Někdy to jsou konstrukce výhradně společenské, vycházející z přehnaného ekologismu nebo feminismu, či reflektující stále se posilující pozici reklamy, jindy to jsou stavby na základech technologických či technických. Vždy však jsou propracované a v jednom příběhu spojují více motivů.

Konrad T. Lewandowski: Noteka 2015 (Noteka 2015)
překlad: Pavel Weigel
obálka: Jan Patrik Krásný, grafická úprava: Dagmar Krásná