RECENZE: Konečně kniha o dějinách Evropy

4.7.2012

Ještě nikdy jsem se nepřimlouval za nějakou konkrétní knihu. Ale tahle je úžasná. Po té jsme volali, i když jsme to třebas jen cítili. Francouzský historik Julien Benda kdysi napsal: Občas jsem vyčítal učitelům dějin, příznivcům myšlenky evropského sjednocení, že své studenty neučí Evropě pojímané v její nedílné politické realitě. Namítali, že musejí dodržovat osnovy.

Vzdělanost

V Česku je dnes asi 2 500 nakladatelství, která nás zaplavují každým rokem tisíci knihami různé kvality. Pravdou je, že mezi nimi doposud nebyla kniha, která by obsahovala dějiny Evropy jako celku. Proto snad ani nemohly osnovy učitelů (a to nejen u nás) obsahovat skutečné dějiny Evropy. Ale ony jsou již napsány, a to velice bravurně, vtipně a úžasně.

Jejich autorem je německý historik Dietrich Schwanitz (1940-2004). Kniha se jmenuje "Vzdělanost jako živý dialog s minulostí" s podtitulem "Vše, co musíte vědět, chcete-li rozumět přítomnosti". Kniha vyšla v roce 2006 ve Frankfurtu nad Mohanem a v loňském roce ji u nás vydalo nakladatelství PROSTOR. Má 551 stran a je úžasná. Povinně by ji u nás měli číst všichni ti, kdož se domnívají, že jsou vzdělaní. Po jejím přečtení by pochopili, jak málo vzdělaní před jejím přečtením byli.

Knihy, které si kdysi činily nárok na to, že obsahují dějiny Evropy, nic takového neobsahovaly. Byly pouze dějinami jednotlivých evropských států. Teprve Dietrich Schwanitz pojal Evropu jako celek. A hned ji vidíte zcela jinou. Břitké, autorovy velice objektivní postřehy začínají perfektními úvahami o mizerném školství vůbec.

A posléze nás autor provádí historií od doby vzniku řeckých městských států (800-500 let před naším letopočtem), až do roku 2000. Kniha obsahuje velice dokonale popsané základy naší vzdělanosti a vypráví strhující příběh historie evropského kontinentu. Je to velice vtipná encyklopedická práce, která vyšla od roku 1999 asi ve třiceti vydáních a přeložena byla do mnoha jazyků. Je úžasná a nesmírně potřebná. V její závěrečné třetině poskytuje autor velice cenné "vzdělanostní" rady.

V našich podmínkách přijde na necelých osm set korun, ale ušetříte daleko více. Můžete klidně vyhodit všechny ostatní knihy popisující "rádoby" historii Evropy. Čte se jako detektivka, místy sice smutná, ale zároveň optimistická, protože velice objektivně ukazuje, proč se mnohé stalo a jak z toho ven. Kdybychom chtěli naše znalosti a vědomosti přirovnat k lodi, tato kniha by rozhodně měla úlohu kormidla. Ovšem kormidla, které bylo na loď namontováno teprve nyní. Proto nelze říci, že tohle již známe. Neznáme.

Kdyby se dal zastavit čas, navrhnul bych, aby se tak stalo s podmínkou, že všichni gramotní si v době zastaveného času onu knihu přečtou. Poté, až by byl čas znovu spuštěn, byli bychom úplně jiní lidé. I když jsou lidé, kterým ani čtení nepomohlo, pouze nechápu, proč se nám neustále předvádějí. Škoda, že něco takového nelze udělat. Dál tedy budeme trpět pod jhem málo vzdělaných, ale nástroj, jak napravit alespoň některé, zde je. Je jím ona úžasná kniha o historii kontinentu, na kterém žijeme a na němž budou (doufejme) žít i naši pravnuci a jejich pravnuci. Otcem Európé byl Agenor z Palestiny a Hermés zahnal její stádo dobytka k moři. A tím to všechno začalo. Zkuste se vzdělat, neb to prý neškodí.