RECENZE: Karolina Francová, JFK 15 - Věk mloků (a trochu povídání o JFK vůbec...)

3.9.2008 0:05

JFK 15 Věk mloků Karolina FrancováTOPlist Nikita se od svého milence nakazila podivným virem. Jedinou šancí na záchranu je, aby se vypravila do světa, odkud tento virus přišel. Jenže není operativec, a zná jediného člověka, jehož doprovod by jí dával alespoň šanci na úspěch. Johna Francise, s nímž má - vedle zaměstnání v agentuře - společnou pouze vzájemnou hlubokou a dlouhotrvající nenávist. Přemluví ho (opravdu dobrý odhad psychologů, JFK má slabost pro ženy, obzvláště v nesnázích) a tak se spolu ocitnou mezi mloky. Neboť na Zemi, kde se nakazil její milenec, mloci postupně dobývají pevninu, unášejí lidi a vůbec je tam veselo jako v Hitchcockových filmech. A protože se tu objeví X-Hawk, počítejte s tím, že tam bude opravdu veselo. Přítomnost X-Hawka ovšem také znamená, že Věk mloků je velmi neukončený. Obsahem svazku (již nějakou dobu se postupně počet stran příběhů JFK zvětšuje) je také povídka Zřídlo moci, v níž Karolina Francová popisuje kořeny, na nichž později vyrostla agentura E.F. tak, jak ji známe.

Do světa JFK tak vstoupil nový autor. Tedy přesněji autorka. Světy, které si musíme zasloužit, získaly další dimenzi rozmanitosti. A bude jich ještě víc - GOD jich eviduje spoustu, a některé ještě v budoucnosti určitě přibudou.

Karolina Francová: JFK 15 - Věk mloků
obálka, ilustrace: Petr Vyoral
Triton, E.F., 2008
189 stran, 139 Kč (členové klubu Trifid 109 Kč), brožované
ISBN 978-80-7387-103-1

Příběhy JFK - to je především dobrodružná literatura kategorie vlakového čtiva. Není na pultech ojedinělý, vždyť Perry Rhodan byl a je takovou sérií, Mark Stone další a na novinových stáncích najdete ještě mnohé jiné i mimo žánr SFFH. Mluvím tu o vlakovém čtivu, o literatuře určené k odpočinku (úžasné heslo “Zur Spannung zum Entspannung“ neboli napětím k uvolnění najdete v Kupkově Matu královně), nevelké rozsahem do dvou set tiskových stran, bez složitých vazeb mezi jednotlivými díly a nevyžadující spolupráci hlubších vrstev mozkové kůry. To ovšem není pohana, i vrcholový sportovec si někdy zajde na procházku, a my ostatní rádi unikneme někam, kde se neozve krhavý hlas šéfa tak co, už to máte hotové?

Takové série jsou nezbytnou součástí nabídky každého knižního trhu - neboť je po nich zcela přirozená a v porovnání s mnoha ostatními typy příběhů v žánru masová poptávka. Nebyli to jen Jirka W. Procházka a Mirek Žamboch, kteří o něčem takovém přemýšleli, trh byl hladový a tuto potřebu identifikovali i další, ale JFK byl přesně ve shodě se svým osobnostním profilem nejrychlejší. Jakýkoliv další pokus tohoto typu vedle této série nezapadne pouze v případě, že nabídne originální nápad z jiného soudku a kvalitní autory. Zatímco to první je možné, i když málo pravděpodobné, to druhé už je realizovatelné mnohem obtížněji.

Příběhy JFK nasadily díky Jirkovi a Mirkovi tu nejvyšší kvalitativní laťku, kterou se snaží tato série držet i nadále, a případná konkurence by tak musela lovit v podobném nepříliš početném autorském rybníku. Představa, že by naši špičkoví autoři dokázali produkovat tento typ literatury se dvojnásobnou rychlostí při zachování dosavadních kvalitativních standardů, je ale iluzorní, zvláště, když mají také potřebu vytvářet své vlastní světy a příběhy. Netvrdím, že vznik další původní české série podobného typu je nemožný - jen si myslím, že by si vyžadovala především nadstandardní nápad. A navíc udržení vysoké kvality jak JFK, tak další podobné série by pak vyžadovalo od nakladatelů vysokou dávku odpovědnosti a nezanedbatelný objem redakční práce při výběru autorů i při přípravě jejich děl k tisku.

Možná už za několik let, až dozraje další autorská generace, bude k dispozici dostatečný tvůrčí potenciál na kvalitativní úrovni JFK, aby bylo možné proti němu postavit rovnocenného - nikoliv soupeře, ale partnera, doplňujícího nabídku pro čtenáře a rozšiřující tématické možnosti pro autory. JFK ale bude stále první, a věřím, že dvojice otců-zakladatelů bude ještě hodně dlouho držet otěže světa E.F. pevně v rukou a poženou jej vpřed, dál a výš.