RECENZE: Juraj Červenák, Trilogie Bohatýr

6.1.2009 0:05

TOPlistVeliká je země ruská, širá je matička Rus. Jsou na ní hory a roviny, řeky a jezera, lesy i pole, vesnice i veliká města, mezi nimi pak býval největší a nejkrásnější staroslavný Kyjev. Měl mohutné valy a vysoké věže, široké ulice a prostranná náměstí, honosné chrámy a kupecké krámy, hlučné hospody a panské paláce a nejkrásnější z nich byl palác samého knížete, zlatého sluníčka, slavného Vladimíra. Ten měl kolem sebe pány bojary i mládence bohatýry. Bojaři s knížetem hodovali, jedli i pili, nic nedělali. Bohatýři za ně bojovali, jezdili v širém poli, Tatary hubili, za matičku Rus krváceli. Pánů bojarů bylo bez počtu, dobrých mládenců bohatýrů jenom dvanáct, třináctý pak, nejlepší z nich, chrabrý Ilja Muromec.

(Bohatýři dávných časů, Lidové nakladatelství 1989, str. 9)

Juraj Červenák BohatýrTrilogie Bohatýr přinesla do československých luhů a hájů vpravdě nevídaný jev. Spojení fantasy s bohatou slovanskou historií posunulo naši fantastiku opět o kousek blíže té světové, alespoň co se kvality týče. Juraj Červenák si jako zkušený autor dovolil splnit svůj sen a ukázat domácím čtenářům, že i "naše" dějiny jsou plné zajímavých událostí a témat, ze kterých se dá těžit (a tím nemyslím pouze osmičkové roky). Bohatá slovanská mytologie stejně jako potenciál k budování velkých říší a ovlivňování světových dějin se staly základy pro tuto trilogii - podobné se nejspíš jen tak nedočkáme. Zastavme se na chvíli a připomeňme si, jaký cyklus jako celek byl, co vzniklo z mnoha měsíců usilovné spisovatelské práce a studia historických pramenů.

Třináct set stran nás seznámilo s obdobím vlády kyjevského knížete Svjatoslava I. Igoreviče, který se stal svým životem středobodem pro napsání celého cyklu (alespoň podle mého mínění). Ruské Byliny vyprávějí o udatných bohatýrech jako vojácích jiného knížete. Autorovi se lépe hodili ke Svjatoslavovi a jeho dobyvačným záměrům (spíše než Svjatoslavův syn Vladimír, se kterým jsou nejčastěji spojováni). Vůbec pro napsání alternativní historické fantasy se Ďurovi povedlo pouhým výběrem vládce a tradičních bájí využít konzistentní svět plný dobrodružství. Krom uvedeného přidejme polohu Kyjevské Rusi spolu s hektickým obdobím prolínání kultur a náboženství: rozkvět rytíčstva koncem 10. století, barbarští Varjagové na severu, křesťanská Byzanc a Chazarská říše na jihu, kočovní Tataři na východě. Všechny tyto národy s různými pověstmi, lidmi a vyznáními se střetli v napínavém a chutném guláši.

Bohatýr Dračí carevna Juraj ČervenákJuraj Červenák udržel konzistenci všech tří knih uzavřenými okruhy z etap života ústředního bohatýra Ilji Muromce. Sledujeme ho od zázračného uzdravení, přes nenaplněnou lásku a hrdinské kousky, přes jeho propad na dno, až k poražení největšího nepřítele.
Od zrození Ilji v bolesti k jeho slávě. V Ocelovém žezlu sledujeme přerod mrzáka v srdnatého a nadlidskou silou obdařeného chlapa. Po seznámení s celou družinou úderného komanda se autor vydal po stopách Bylin a opatřil Iljovi zázračnou zbroj. Hlavní náplní a finálem se stalo Svjatoslavovo tažení do Bulharska doplněné o silný fantasy motiv čarodějů Vseslajeviče a Tugarina a draka ve městě Suwar. Vizualizované bitvy i obyčejné šarvátky nám běží skrze poutavý vyprávěcí styl přímo před očima, hrdinové nejsou škatulkováni pouze černobíle, věrohodnosti uvěřitelné charakterizace postav napomáhá jejich jednání založené na silné motivaci. Podrobněji se u knihy můžete zastavit v samostatné recenzi. Kniha se poprávu ocitla v užších nominacích na Ceny Akademie SFFH.

Iljova nejlepší léta. Dračí carevna se pak věnuje trestné výpravě bohatýrů za uprchlým čarodějem do širé ruské tajgy, kde autor silněji využil magických motivů. Bohatýři v druhém dílu ustupují do pozadí jako jednotlivci před osobou uvězněného Volcha Vseslajeviče - vykreslení a zlomení jeho charakteru je popsáno s děsivou realičností. Na scéně se objevuje další z čarodějů - Baba Jaga, která vlastní třetí žezlo s magickou dračí šupinou. Dá se říci, že druhý díl se kromě výše uvedeného stal asi nejtemnějším z celé série - nejenom díky stvoření Koščeje (později nechvalně známého jako Nesmrtelný), ale i díky bezútěšným a nekonečným zalesněným plochám. Došlo v něm k možná největšímu uvolnění Červenákovy fantazie (jen ten ostrov Bujan - viz níže).

Bílá věž Bohatýr 3 Juraj ČervenákIljův pád, jeho očistec, peklo a vykoupení. Bílá věž uzavírá ságu v dramatickém vyvrcholení. Do popředí se dostává několik dějových linií, Iljovo selhání a opětovné získání důvěry zbývajících druhů, kníže Svjatoslav, Koščejovy intriky a husarský pohled z druhé strany. Dějové linie sledují zbývající bohatýry, kteří se vydávájí na pomoc svému knížeti, zatímco se literární kníže chová podle známých dějin a naplňuje své mocenské choutky dobýváním bohaté Chazarské říše. Proti němu se šikují ohromné pečeněžské hordy. Na útěk se vydal zamilovaný pár potomků vládců Chazarů a Alanů - David a Semira. Ilja si projde odvykací kůrou a musí čelit manipulaci Koščeje. Během toho si kníže Svjatoslav zažije vystříslivění ze "syndrom Alexandra Makedonského". Pohled z druhé strany poskytuje zejména dějová linka osudů Davida a Semiry, kteří musí sledovat zánik bohatých říší a řádění barbarů ze severu, ať už Kyjevanů nebo Pečeněgů. Ze třetího dílu (rozsahově téměř na úrovni obou předchozích) jsem si odnesl nejrozporuplnější pocity kvůli neomezené moci Koščeje, který řádí jako nezničitelný polobůh a svým konáním ovlivňuje výsledky bitev (nehledě na to, že jsem se nedočkal líbivého způsobu, jak Koščeje zabít).

K požitku z četby přispívá kvalitní redakce, vkusný přebal s malbami Michala Ivana a autorovy dodatky zeměpisných názvů, historických a mytologických postav v knize použitých. Historická fantasy trilogie Bohatýr nabízí nejenom zábavu, ale možná i pobídku, jak mládež dohnat k dějepisu a zájmu o historii. Nádavkem se budete královsky bavit a prožívat se svými hrdiny nezapomenutelná dobrodružství.

Hodnocení: 80%.

Juraj Červenák
Bohatýr: Ocelové žezlo, Dračí carevna, Bílá věž