23.4.2024 | Svátek má Vojtěch

RECENZE: Juraj Červenák, Sekera z bronzu, rouno ze zlata

21.5.2009 0:05

Sekera z bronzu rouno ze zlata Juraj ČervenákTOPlistNeuplynul ani rok od uzavření nadupaného dvoj románu Bivoj a Juraj Červenák se vrací zpět na scénu. Jeho nejnovějším románem je Sekera z bronzu, rouno ze zlata – příběh, který poprvé vyšel ve čtyřech číslech slovenského časopisu Fantázia.

Hned na rovinu je nutno říct, že Ďuro tentokrát uložil Slovany ke spánku a vydal se hlouběji do minulosti, kdy jména jako Hérakles, Orfeus či Iáson vzbuzovaly v srdcích lidí úctu. Ano, prostředí se sice změnilo, což mnozí čtenáři stejně jako já, nepřekousnou, ale autorův styl zůstává stejný. I zde se setkáme s dobrodružnou story, přesně tak ji máme rádi z klávesnice mistra Červenáka. Román se svým tří set stránkovým rozsahem nedává příliš prostoru pro velké vykreslení postav, takže epičnost ve stylu Bohatýra nemůžeme očekávat. Na druhé straně román příjemně uteče. V porovnání s ostatními autorovými knihami bohužel pokulhává.

Přes jistou průměrnost (ve srovnání s ostatní autorovou tvorbou) se jedná o příjemný příběh na dva víkendové večery, který neobsahuje přebytečnou vatu. Autor si zaslouží obdiv za to, že do tří stovek stránek nasoukal komplexní příběh, který se nikde nezadrhává. Příjemnou atmosféru knihy podtrhuje nejen cover Miša Ivana, ale i jeho čtyři černobílé ilustrace, které dodávají knize správný dobrodružný nádech.

Jak jsem již zmínil výše – Sekera z bronzu, rouno ze zlata je v porovnání s ostatní autorovou tvorbou průměr (ač ve velmi slušivém hávu). To však neznamená, že by měl ujít pozornosti čtenáře. Ba naopak. Vyhledat by ho měli nejen Červenákovi fanoušci, ale i milovníci dobré fantasy a hlavně obdivovatelé starých řeckých bájí. Kdoví, kdy se zase objeví román z doby bronzové s nádechem fantasy. Pro ty, kteří jako mladí hltali knihy Petiškovy a Zamarovského, je to jako stvořené a nezbývá, než doporučit.

Hodnocení: 60 %.

Název: Sekera z bronzu, rouno ze zlata (ukázka)
Autor: Juraj Červenák