RECENZE: Juraj Červenák, Bivoj Válečník

7.1.2009 0:05

Bivoj válečník ČervenákTOPlistJuraj Červenák v pokračování tohoto akčního nářezu nezdržuje žádným sáhodlouhým líčením událostí předchozího dílu, takže kdo při čtení prvního dílu chrněl, má holt smůlu, protože Válečník začíná přesně tam, kde Běsobijec končí.

Tento slovenský bard se po historické trilogii Bohatýr obohacené o fantasy motivy, vrací v dvoudílném románu zpět k čisté fantasy vystavěné na základě Starých pověstí českých, které jsou v jeho podání lepší a zábavnější než v podaní Aloise Jiráska, na kterého mnozí z nás pravděpodobně vzpomínáme s nechutí ze školy. Pokud vás Jiráskovy Staré pověsti neoslovily tehdy, určitě byste se měli nechat zlákat a a Bivoje si přečíst, rozhodně nebudete litovat. Červenák je na rozdíl od Jiráska přímočařejší, akčnější, vtipnější a jeho příběhy obsahují onu skvělou esenci ryzího dobrodružství, kterou nám přinesla beletrie. Čtenář má tak možnost strávit pár skvělých chvil ve světě našich předků, plném statečných mužů a vnadných krásek.

Ve světě, kterému dodávají na reálnosti skvěle popsané magické rituály, tehdejší zvyky a chování Slovanů či jejich způsob vyjadřování. S obdivem a s otevřenými ústy sledujete, jak mohl autor na základě několika stručných dochovaných bájí vytvořit nový fiktivní příběh.

Velkým plusem knihy jsou postavy, které vůbec nepůsobí nudně a šablonovitě. Disponují svým osobitým charakterem, mají starosti i svou vlastní minulost, která se s některými táhne po celý příběh této dvoudílné série. Zajisté si při čtení této recenze možná mnohý z vás říká: „Samé superlativy. Ta kniha je zřejmě dokonalá.“

Bohužel není dokonalá. K bezchybné oddechové četbě jí chybí důležitá věc - ono pomyslné kolečko, které by ji vychýlilo z běžného nadprůměru. Čtenářům, kteří se setkali s hlavními hrdiny Juraje Červenáka v jiných dílech, se může ústřední hrdina Bivoj jevit trochu nudný. Vlastně je to problém většiny ústředních hrdinů románu, proto vám Bivoj nejspíš k srdci nepřiroste tak jako Rogan nebo Ilja. Daleko více na chuť přijdete mladému Ctiradovi či čarodějce Kazi.

Jestliže jste fanoušky Juraje Červenáka nebo vás Bohatýr moc neoslovil, a chcete si spravit chuť, pak vám mohu Bivoje s čistým svědomím doporučit, protože svým stylem se nejvíce blíží cyklu Černokněžník. Ďuro pokračování této dilogie neplánuje, ačkoliv vztah Ctirada a Šarky (jeho vyvolené) se nedostal do stavu naproste milenecké odevzdanosti, jak to známe od Jiráska.

Bivoj je třetí samostatnou Červenákovou sérií. V porovnání s předchozím Bohatýrem nenabývá takových epických rozměrů, to však sérii neubírá na čtivosti. Skvělých dobrodružných příběhů, jak je známo, není nikdy dost.

Na závěr dodám, že příští rok vyjdou v nakl. Brokilon hned čtyři knihy od Juraje Červenáka. Jsou to: samostatný román Sekera z bronzu, rouno ze zlata; reedice Conana, který bude zásadně přepracován, povídková sbírka a na konec roku Kapitán Báthory: Strážcové Varadínu, což je první díl nové ambiciózní ságy odehrávající se za protiturecké války Uherska. Rozhodně se bude na co těšit.

Hodnocení: 70%

Bivoj válečník (ukázka a recenze na Běsobijce)
Červenák, Juraj