23.4.2024 | Svátek má Vojtěch

RECENZE: Juraj Červenák, Bivoj Běsobijce

14.8.2008 0:05

Bivoj Běsobijce Juraj ČervenákTOPlistĎuro Červenák po dopsání trilogie Bohatýr svým čtenářům sliboval, že jeho další román bude odlehčený a příjemně odpočinkový, prostě taková jednohubka pro zkrácení ospalých letních dnů. Po dočtení prvního svazku z dvoudílné série Bivoj lze jeho slova potvrdit – je to opravdu příjemně čtivý příběh, který narozdíl od Bohatýra nešetří kouzly a magií a dokáže čtenáře zaujmout o to víc, že se děj odehrává v kulisách, které všichni dobře známe – v raném, starými českými pověstmi opředeném středověku.

Jak již název knihy napovídá, Ďuro se rozhodl dosadit do rolí hlavních hrdinů postavy našich bájí a mýtů, které tak dobře známe z Jiráskových Starých pověstí českých. A tak se na počátku příběhu setkáváme s kněžnou Kazi, která se svojí družinou putuje na výroční slavnost na Vyšehrad. V noci jsou přepadeni kancem, který se však od Jiráskova tupého zvířete poněkud liší. Je mnohem větší, než obyčejná divoká prasata bývají, a nebojí se ohně. Zejména ho však stále doprovází černý pták, jehož cizí vědomí se propaluje do Kaziny hlavy a napovídá, že tentokrát kanec neútočí jen ze svého rozmaru...

Hlavním kladem románu je již zmíněné zasazení příběhu do známých českých dějin. Kdo by si nechtěl znovu něco přečíst o moudré, ale chladné Libuši, bojácné Tetě a odvážné Kazi? O silném a udatném Bivojovi, vladykovi Strošovců, který dokázal zabít divokého kance a dotáhnout ho na svých zádech až na Vyšehrad? Cože? Že to tak docela v Červenákově románu není? Ano, Ďuro se chopil českých dějin po svém a každá ze 376 stránek knihy dává za pravdu jeho úvodnímu upozornění, že jeho příběh je čistá fantasy. Čistá a zatraceně akční. Fantasy, kde se to od začátku až do konce míhá kouzly, běsy, přízraky mrtvých a také nepřáteli z masa a kostí, kterým se Bivoj a tři české kněžny musí při obraně své vlasti postavit. Příběh je přímý a bez zbytečných odboček, s pořádnou nůší již zmíněné magie, hromadou propracovaných soubojů, s výborně budovanou atmosférou, řádkou uvěřitelných a především lidských (a co se týče běsů i nelidských) postav a také s nezanedbatelnou špetkou humoru. Čtenář se musí po jeho přečtení sám sebe ptát, zdali je vůbec možné po takové jízdě autorovi něco vytknout. Snad přílišnou sladkobolnost v několika momentech první části knihy? Ale to je zcela subjektivní názor. Snad to, že tohle není typ příběhu, který na své čtenáře klade vysoké nároky a nutí je si vybírat k jeho čtení jen chvilky absolutního soustředění? Jenže o tohle ani Ďuro neusiloval. Povedlo se mu napsat vysoce kvalitní, čtivou oddychovku, které se dá vytknout v podstatě jen jedna věc – že na její pokračování si budeme muset počkat až do podzimu, kdy vyjde závěrečná část Bivoj Válečník.

Hodnocení: 80%.

Bivoj běsobijce (ukázka)
Červenák, Juraj