RECENZE: Jumper, Steven Gould

9.12.2008 0:05

Jumper Steven GouldTOPlistJumper Stevena Goulda je jedním ze tří volně navazujících románů, z nichž jeden se stal předlohou pro nepříliš vydařené filmové zpracování (Reflex a Jumper - Griffinův příběh). Tento román má však s filmem pramálo společného (i přes komerční obálku), což ho zajisté činí přijatelnějším široké čtenářské obci. Srovnávat ho však s filmem nemá smysl.

David Rice žije v malém americkém městečku a po útěku jeho matky od alkoholického otce se musí smířit, že se jeho vztek obrátí k němu. Jednoho dne, kdy mu hrozí bezdůvodný výprask v sobě objeví ze začátku děsivou schopnost teleportace v reálném čase na místa, která někdy navštívil. Davey se rozhodne pro útěk z domova a začíná se etapa jeho života, kdy se musí smířit nejenom s neskutečnou schopností, ale zejména sám se sebou a svými strachy - musí dospět.

Amerika není pro nedostudovaného mladistvého na cestách žádnou procházkou růžovým sadem, jak se David i čtenář mohou záhy přesvědčit. Únik před znásilněním, vyloupení banky, hledání si místa pro život, poznání své budoucí lásky, nalezení ztracené matky a boj proti vytvalým agentům Národní bezpečnosti jsou jenom úlomky celkové mozaiky vývoje hlavního hrdiny.

Při čtení románu si mnohdy budete myslet, že je David ufňukaný fracek, ale v kontextu s prožitým mu brzy přijdete na chuť a začnete se s ním sžívat. Gould dokázal naplno využít vědecké fantastiky k tomu, aby obyčejné každodenní záležitosti dovedl do extrému s jednou jedinou klasickou SF rekvizitou - teleportací. Svým způsobem knize nepřijdou na chuť milovníci hard sf, protože skoky z místa na místo v reálném čase nejsou v knize vysvětleny. Hlavní pozornost je zaměřena na Davidův vnitřní vývoj. Autor výtečně ukázal, že podobná snadno zneužitelná schopnost může každého zavést na scestí, což se stalo také Davymu a od zločinecké kariéry ho odradila pouze láska k Millie a vlastní smysl pro čest.

Steven Gould napsal příjemně se čtoucí příběh, který s filmem z počátku tohoto roku nemůžeme srovnávat. Jako mírně nadprůměrné vlakové čtivo ho úvítá nemálo čtenářů, kteří se nevyžívají v přetechnizovaných popisech a hektolitrech stříkající krve.

Hodnocení: 60%.

Jumper
/Jumper/