RECENZE: Julie Nováková, Zločin na Poseidon City

14.1.2010 12:05

Zločin na Poseidon City Julie NovákováTOPlistSharon Banksová je zrovna nejvyšším policejním důstojníkem na Poseidon City, jednom z mořských měst, kde si od dob jejich vzniku lidé žili spíše dobře, než právě opačně, když se stanou tři věci: krátce předtím odjede její nadřízený jako na potvoru někam pryč, hned potom Sharon dostane na starost nováčka Duncana Millera (sympaťáka i pro čtenáře) a pro ni v blízké budoucnosti vítanou oporu. A jako dárek dostanou pak oba jeden záhadný mord.

Onen ohavný a zavrženíhodný čin je brutálně, ne však ve smyslu surovosti, spáchán na světoznámém těžařském magnátovi. A jak už to tak bývá, když někdo světoznámý sejde ze světa způsobem násilným, celý svět pochopitelně čeká, že zločinec bude dopaden, v opačném případě potrestáni neschopní vyšetřovatelé.

Sharon si tohle uvědomuje až bolestně a nejen proto dělá vše, aby delikventa dopadla. Počátek vyšetřování ukáže, že Vincent McIntyre byl otráven, jed byl podán ve víně a víno se do jeho bytu mohlo dostat jakkoli.

Vincentova mrtvola ležící na zemi kontrastuje s velkým, pěkně rozkvetlým ibiškem u okna, mimochodem Julie má květiny ráda a vůbec neskrývá, že rozmanitou flóru přidává do svých děl i díky své lásce k ní. Vyšetřování se rozběhne klasicky detektivně: mrtvola na začátku, způsob smrti po chvíli jasný, důvod matný, podezřelých hned několik, viník bůhvíkdo. Začíná skutečná policejní práce, v níž záleží na každičkém detailu, rozhovoru, fotografii. Minulost je najednou skoro jako otevřená kniha pro Sharon a vyšetřovací tým, ale v minulosti se také skrývá viník, motiv a zahořklost, která obvykle vede lidi k tomu, že udělají něco neuváženého. Například někoho zavraždí.

Přiznávám, detektivek jsem moc nepřečetla, nejsem tedy v tomhle žánru zběhlá, přesto jsem vraha odhalila možná dříve, než Sharon. Ovšem okolnosti, které k činu vedly, ty mi už musela sdělit zase slečna Banksová.

Děj je souhrnem střípků, které detektivové skládají dohromady mnohdy na poslední chvíli. Prostředí Pseidon City a i samotná myšlenka soběstačných mořských měst je lákavá. Svět blízké budoucnosti, ne tolik nepodobné dnešku, vypadá důvěryhodně. Snad proto, že příběh je spíše detektivkou, než science-fiction, nemusí se autorka příliš snažit čtenáře o věrohodnosti prostředí přesvědčovat, což beru jako plus. Příběh nemá moc akce, střelby, honiček za zlými padouchy, přesto není špatný. Jen místy mi přišlo, že nit, po které je příběh veden, je příliš dlouhá a někdy jsem měla pocit, že mi, coby čtenáři, bylo nějaké vysvětlení předhozeno, aniž bych dostala čas o tom sama přemýšlet.

Autorčina románová prvotina nebyla bleskem z čistého nebe, výplodem génia doby, který by přišel z originálním nápadem, jenž by mě posadil na zadek a nutil tak nějakou dobu setrvat. Byla však velmi věrohodným zpracováním křehkého příběhu a představa budoucí existence mořských měst mě naplnila klidem a občas opravdu přinesla slaný závan větru, hučení moře a příval teplého slunečního svitu do jinak celkem pochmurných dní.

Vůbec nepochybuji, že Julie bude ve své práci pokračovat a postupně se dobere k dokonalosti, která je ostatně v náznacích, alespoň tedy pro mne, z jejích prací vidět už teď. Držím palce a těším se na další příběhy.

O autorce:

Julie Nováková (1991, Praha) se věnuje psaní od útlého dětství a více než za příjemné hobby jej považuje za ještě příjemnější práci. Začínala na dobrodružných rámcových novelách, postupně přešla k detektivkám a nakonec i fantastice. Její první publikovanou prací je sci-fi povídka Střetnutí osudů ve Stínech moře (Triton 2007), o rok později následoval horor Přání prvomájové noci ve Stínech věží (Triton 2008). Do trochu širšího povědomí se mohla poprvé dostat díky publikaci sci-fi příběhu Obchodník s realitami ve sborníku vítězných prací z CKČ Mlok (nová vlna 2008) a povídek Ve znamení štěstěny a Bezpečnost nade vše ve sborníku vítězných prací z CKČ Mlok 2009. Detektivní sci-fi román Zločin na Poseidon City je její prvotinou v této žánrové kombinaci, napsala jej již ve svých čtrnácti letech. Momentálně pracuje na dalších románech a povídkové sbírce.

Zločin na Poseidon City (Pechyho recenze, Šamanova recenze)
Nováková, Julie

Obálka: Lubomír Kupčík