RECENZE: Julie Nováková, Zločin na Poseidon City

8.6.2009 0:05

Zločin na Poseidon City Julie NovákováTOPlistNakladatelství Triton působí blahodárně na českou fantastickou scénu (stejně jako nemálo dalších) nakladatelů, kteří se nebojí a otevírají bránu pro nové, mladé, nadějné autorky a autory. Jedním z nejnovějších literárních objevů se stala mladičká Julie Nováková, jejíž povídky už jsme mohli číst v antologiích Stíny moře, Stíny věží nebo Mlok 2008. Aktuálně se na trhu objevil román, o kterém tvrdí, že ho napsala již ve svých čtrnácti letech, což podnítí čtenářovu zvědavost, zvlášť když na předávání cen Akademie SFFH zjistil, že nedávno čerstvě odmaturovala.

Zločin na Poseidon City patří do sorty detektivních sci-fi z blízké budoucnosti, čímž možná někomu připomene podobně zaměřené romány Isaaca Asimova. Autorka nás přenese do roku 2048. Naši potomci se v autorčině podání příliš nepoučili a jejich každodenní radosti a strasti připomínají ty naše současné, až na jeden podstatný rozdíl. V roce 2048 existují nezávislá mořská města, taková oáza klidu a pokoje, turisty vyhledávaná atrakce, soběstačná vodní sídla, podařený pokus OSN.

Příběh nás začne zajímat již od počátku. Kapitán policie mořského města Poseidon City Sharon Banksová zažívá nudný den ve službě. Menším zpestřením se pro ni stává příchod nové posily do nevelkého sboru Poseidon City v podobě sebevědomého poručíka Duncana Millera. Vzápětí jsou oba dva čerstvě seznámení kolegové povoláni k případu, který nemá v krátké historii Unie mořských měst obdoby. Někdo totiž zavraždil dosavadního nejúspěšnějšího podnikatele 21. století Vincenta McIntara. Nelehký úkol zjistit způsob, nalézt motiv a samotného vraha se v rychlém tempu rozjíždí. Kapitán Banksová nemá příliš trumfů v rukávu a z vyšších míst je tlačena k rychlému vyřešení nebo kariérní sebevraždě. Vytrvalost ani jasný úsudek a chladná hlava jí a jejím společníkům nechybí, což při nedostatku vodítek a indícií nemusí k vyřešení stačit.

Julie Nováková se ukázala jako pečlivá profesionálka. Určitě je možné, že román dokázala napsat ve svých čtrnácti, ale to byl jenom začátek k tomu, aby jsme si ho mohli o několik let později přečíst. Čekání stálo za to. Vděčné téma detektivky využila k postupnému rozplétání stop vedoucích k pachateli. Pro svůj příběh využila atraktivní destinace plné naplněných možností, jak čtenáře udivovat, zaujmout a zbytečně nementorovat nebo nudit. Je očekávatelné, že u tak mladé autorky nebudeme hledat složité vědecké teorie (pokud o autorčině mládí budeme vědět). Autorka se o zbytečné zaplétání do spleti technických detailů ani nepokouší. Přesně ví, kde jsou její hranice a kde její síla. Spíše se věnuje zápletce a logické návaznosti pátrání a myšlení jak detektivů, tak podezřelých. Postavy jsou plastické, vtipné, lidské a čtenářům se dostanou pod kůži tak akorát, aby se o ně dokázal strachovat. Občasná nevypsanost autorky se sem tam odráží v lehce naivních dialozích a situacích, ale jedná se o tak krátké pasáže, že si jich ani nemusíte všimnout.

Na dvou stovkách stran se tak na pár hodin můžeme ponořit do příjemného čtení nepokažené detektivky s logickým vyústěním (při pátrání po pachatelovi). Autorka zbytečně neexperimentovala s tím, co by ji čtenář dokázal skousnout. Zároveň se mu odměnila vědeckofantastickou vizí budoucnosti, která nepatří ke katastrofickým, ale dává lidstvu (a robotům) naději.

Hodnocení: 55 %.

Zločin na Poseidon City
Nováková, Julie