RECENZE: Joe Abercrombie, První zákon (Sama čepel, Až budou viset, Poslední argument králů)

29.12.2009 0:05

Sama čepel Joe AbercrombieTOPlistV existenci skoro každého státního útvaru se někdy objeví období, kdy působením vnějších nebo vnitřních sil vznikne krize, která může přinést různé spíše neblahé události - válku, občanskou válku, hladomor, epidemii či změnu politického uspořádání...

... a v okamžiku nouze nejvyšší se objeví hrdina nadaný mnoha schopnostmi i přízní bohů... tak na takovou možnost rovnou zapomeňte!!!

Tři knihy Prvního zákona doslova uzemní čtenáře drsnou realitou středověkého/fantasy světa, kde není kladných hrdinů. Existují jen postavy, které sice mohou být proslulé svými činy či postavením, současně se však často jedná o skutky násilné, zločinné, pokrytecké či jinak neblahé. Jedná se o příběh, který rozhodně nešetří brutalitou a krvavými výjevy - ty však nejsou vůbec samoúčelné. Násilí, smrt, pocity zmaru i tušené obavy z věcí příštích vytvářejí drsné, výborně a uvěřitelně napsané pozadí pro umně utvářené hlavní dějové linie - ty se proplétají, navazují či se vedle sebe prostě jen chvíli pohybují. Již dlouho se mi při čtení knihy nestalo, abych se sice neuvěřitelně těšil na každou následující stránku, ale současně byl pronásledován obavami z dalších neblahých událostí a činů, které se určitě v příběhu objeví.

Až budou viset Joe AbercrombieZápletka příběhu je v podstatě tradiční – Spojené království je v krizi, rýsují nejen hrozby vojenské - z drsného Severu přicházejí hordy krále Bethoda a na jihu se objevily armády guršského císaře, jednotlivé šlechtické rody a mocenské kliky cítí příležitost zmocnit se vlády po smrti krále i jeho dvou následníků - politikaření a intriky začínají být pro většinu aktérů přednější než osud říše. Vojska obránců, jejichž morálka trpí nejen špatným výcvikem a zásobováním, ale i vlivem palácové politiky při jmenování důstojnického sboru, musí čelit zbraním nepřátel i dosud nevídaným magickým stvořením. V srdci království, v hlavním městě Adově, bují korupce a boj o moc, všemocná inkvizice likviduje nejen skutečné zločince, ale i politické nepřátele svých špiček. Do Království přijíždí mýtický První mág Bayaz, prý jeden ze zakladatelů říše a jeho pohnutky i skutečné magické schopnosti jsou předmětem nadějí i nedůvěry.

Co však rozhodně není tradiční, je výběr a chování "hrdinů" příběhu. Mezi hlavními postavami, které provázejí čtenáře většinou textu, se tak například nachází severský válečník Logen, který ve svém bojovém šílenství pozabíjel nesčetně bojovníků, často i vlastních přátel. Nosným charakterem „politické“ části děje je vyšetřovatel Sand dan Glokta, kdysi elitní voják, nyní následkem mučení v jižanském zajetí fyzická troska, který se podílí na největších zvěrstvech inkvizice a současně bojuje o vlastní přežití či ukončení svého trápení. Mezi nejdůležitější hybatele vyprávění pak patří již zmíněný mág Bayaz - ten většinu děje plní roli kladného průvodce ostatních, aby se poté stal protagonistou překvapivého závěru díla, který čtenáři řádně přerovná dosavadní dojmy a hodnocení postav i událostí. Jednající postavy možná nejsou úplnými vzory ctností, jejich činy, myšlenkové pochody i příležitostný, byť trochu černý, humor však nedávají čtenáři jinou možnost, než si je oblíbit.

Poslední argument králů Joe AbercrombieMezi běžné atributy fantasy literatury patří existence magie. V daném případě však rozhodně nevyvěrá na každém rohu, její provozování vyžaduje velké znalosti i mnoho let učení a získávání zkušeností. Dalo by se říci, že ve světě Prvního zákona se magie svým pojetím blíží spíše vědě, i když zkušený mág dokáže samozřejmě v okamžiku způsobit i klasickou ohnivou zkázu mezi svými nepřáteli, ovšem za cenu velkého vyčerpání svých sil. Pro užívání magie platí mnohá psaná i nepsaná pravidla, spjatá hlavně s potřebou rovnováhy mezi dobrem a zlem. První zákon pro adepty magie zní: „Je zakázáno dotýkat se druhé strany!“. Je ovšem příznačné, že v praxi existuje i druhá verze: „Je zakázáno dotýkat se druhé strany přímo!“.

První zákon je neuvěřitelně čtivá sága, autorův skvělý smysl pro celkový příběh i detail je navíc podpořen kvalitní redakční prací nakladatele i výbornou (a konzistentní) úrovní překladu celé trilogie – podílely se na něm dvě různé překladatelky.

Na závěr nezbývá než všechny tři svazky doporučit k přečtení všem zájemcům o kvalitní fantasy literaturu a současně do jisté míry závidět těm, kteří si je třeba nyní zakoupí najednou a budou tak ušetřeni napjatého a stresujícího čekání na vydání jednotlivých dílů, které zažil autor předchozích odstavců.

Sama čepel
/The Blade Itself/
Abercrombie, Joe